لینک های دسترسی

Breaking News

جلسۀ بزرگ حزب کمونیست چین و احتمال تداوم اقتدار شی برای پنج سال دیگر


انتظار می رود جلسه بزرگ حزب کمونیست چین که روز یکشنبه ۱۶ اکتوبر (۲۴ میزان) در بیجینگ آغاز شد، برای سومین بار شی جینپینگ، رهبر حزب کمونیست آن‌کشور را، برای پنج سال دیگر به صفت رییس جمهور برگزیند.

حدود ۲۳۰۰ عضو حزب کمونیست چین در این نشست چند روزه گرد هم آمده اند تا کمیتهٔ مرکزی حزب حاکم کمونیست چین و سپس دفتر سیاسی این حزب را انتخاب کنند.

به باور برخی از کارشناسان، انتخاب شی جینپینگ برای سومین دور ریاست جمهوری، به گونۀ بی سابقه، به رهبری دومین اقتصاد بزرگ جهان و یکی از بزرگترین نیروهای نظامی، چین را به سمت یک دولت مستبدتر هدایت خواهد کرد، در حالی که برخی دیگر پیش‌بینی می‌کنند که رقابت بین ایالات متحده و چین تشدید خواهد شد.

رابرت دالی، تحلیلگر در کانون پژوهشی و فکری ولسن، می‌گوید که هدف کلی این جلسات تعین مسیر پالسی برای پنج سال آینده است . او در مورد تفاوت کنگرۀ فعلی با جلسات قبلی گفت: "امسال خاص است، زیرا تمرکز بر یک مرد خواهد بود. شی جینپینگ که پیش از این به مدت ده سال رهبر حزب کمونیست چین بود، قرار است برای سومین دورۀ پنج ساله برگزیده شود."

بیستمین جلسه بزرگ حزب چین چند روز پس از آن برگزار می شود که قصر سفید استراتیژی امنیت ملی خود را منتشر کرد و در آن چین را به عنوان رقیب سرسخت ایالات متحده برشمرد.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید گفت: "جمهوری خلق چین پر عواقب‌ترین آزمون جیوپولیتیکی امریکا را نشان می‌دهد. رقابت با جمهوری خلق چین در اقیانوس آرام -هند برجسته تر است، اما به طور فزاینده‌ای جهانی هم است."

با این حال قصر سفید می‌گوید که واشنگتن به دنبال درگیری و رویارویی با چین نیست. آقای سولیوان گفت: "ما در رقابت با جمهوری خلق چین استیم، البته رقابت با مردم چین نیست، بلکه در مورد سیاست‌ها و استراتیژی‌هایی است که دولت جمهوری خلق چین دنبال می‌کند."

برخی مقام‌های برحال و پیشین امریکایی پیش‌بینی می‌کنند که تداوم اقتدار شی برای پنج سال دیگر، چین را به یک دولت مستبدتر مبدل خواهد کرد.

ملیس یو، تحلیلگر در انستتیوت هادسن گفت: "ممکن شی جینپینگ به خواستش برسد و به عنوان یک دیکتاتور ارشد به رهبری چین ادامه دهد، که بسیار محتمل است زیرا در چنین سیستمی، مخالفت قابل توجهی وجود ندارد که به اندازۀ کافی قدرتمند باشد تا نتیجه نهایی را تغییر دهد."

در چین، اعتراضات نادری علیه سیاست‌های دولت قبل از جلسه بزرگ حزب آغاز شد. لوحه‌های نصب شده از یک پل به سرعت در بیجینگ برداشته شد. به گفته تحلیلگران، این نشانۀ آن است که بیشتر مردم چین از سیاست سختگیرانه آن کشور در مورد مبارزه علیه کروناویروس خسته شده اند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، گفت: "ما تصریح می‌کنیم که به حق اساسی اعتراض مسالمت‌آمیز معتقد استیم و مردم در سراسر جهان، صرف نظر از اینکه کجا زندگی می‌کنند، مهم نیست که تحت چه حکومتی زندگی می‌کنند، باید از این حق برخوردار باشند، اعتراض مسالمت آمیز داشته باشند و صدای خود را بدون ترس از انتقام یا خشونت به گوش دیگران برسانند."

کربی به صدای امریکا گفت که ادارۀ رییس جمهور بایدن بر آزمون‌هایی که بیجینگ برای بقیه جهان متوجه می‌سازد، تمرکز دقیق خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG