لینک های دسترسی

Breaking News

چین تطبیق پیمان همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با ایران را آغاز می‌کند 


جریان امضای پیمان استراتیژیک میان،‌ جواد ظریف،‌ وزیر خارجهٔ پیشین ایران و وانگ یی همتای چینی‌اش
جریان امضای پیمان استراتیژیک میان،‌ جواد ظریف،‌ وزیر خارجهٔ پیشین ایران و وانگ یی همتای چینی‌اش

چین امروز ۱۵ جنوری (۲۵ جدی) گفت که تطبیق توافقنامهٔ استراتیژیک با ایران را آغاز می‌کند؛ توافقی که همکاری سیاسی و اقتصادی میان دو کشور را تقویت خواهد کرد.

چین و ایران این توافقنامه را سال گذشته پس از سال‌ها مذاکره امضا کردند که در برگیرندهٔ مشارکت‌های گسترده، به شمول انرژی، امنیت، زیربنا و اطلاعات است.

بر اساس اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ چین، وانگ یی، وزیر خارجهٔ این کشور و حسین امیر عبداللهیان،‌ وزیر خارجهٔ ایران، آغاز تطبیق این مشارکت را در جریان یک نشست در شرق چین اعلام کردند.

جزییات اندکی در مورد این پیمان سری به نشر رسیده است، اما نیویارک تایمز در سال ۲۰۲۰ گزارش داد که این توافق اکمال منظم نفت ایران به چین را فراهم خواهد کرد.

چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و این کشور پیش از تعزیرات سال ۲۰۱۸ ایالات متحده،‌ یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران بود.

چین به گونهٔ رسمی واردات نفت از ایران را متوقف کرده است، اما تحلیگران می‌گویند که نفت خام ایران به گونهٔ متداوم زیر نام سایر کشورها وارد چین می‌شود.

وزیر خارجهٔ چین دیروز به همتای ایرانی‌اش گفت که بیجنگ همواره با تعزیرات یک جانبه و غیر قانونی امریکا علیه ایران مخالفت خواهد کرد.

بیجنگ از دیرزمانی در تلاش تقویت روابط با تهران بود و شی‌جینپنگ،‌ رییس جمهور چین ایران را شریک عمدهٔ کشوراش در شرق میانه خوانده است.

XS
SM
MD
LG