لینک های دسترسی

Breaking News

فعالیت جنبش اسلامی ترکستان شرقی در چین


فعالیت جنبش اسلامی ترکستان شرقی در چین
فعالیت جنبش اسلامی ترکستان شرقی در چین

چین می گوید یک گروه مذهبی افراطی به روز یکشنبه حملاتی را در ساحۀ دور افتاده ژینجیانگ انجام داده و رهبران این گروه توسط دهشت افگنان عضو جنبش اسلامی ترکستان شرقی که مقر شان در پاکستان است، تعلیم دیده اند.

دو ماه بعد از حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر بر ایالات متحده، بیجینگ سندی را به نشر رسانید که نمایانگر فعالیت بیشتر از ۴۰ گروه دهشت افگن ترکستان شرقی در داخل و خارج از قلمرو چین بود. این سند همچنان این گروه ها را به القاعده و طالبانی که در آن زمان در افغانستان تعلیم می دیدند، مرتبط ساخته بود.

در این سند آمده است که رهبر جنبش در آن زمان که حسن مخصوم بود با اسامه بن لادن در افغانستان همکاری داشت. در ماه جنوری سال ۲۰۰۲ چین جزئیات بیشتری را در مورد این جنبش و ارتباط آن با حملات مرگبار بین سال های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۱ در ژینجیانگ ارایه نمود.

ایالات متحده هم این گروه را در فهرست دهشت افگنان حساب داده و وزارت خارجۀ امریکا می گوید اعضای این گروه در کنار القاعده و طالبان در افغانستان با عساکر امریکایی جنگیده بودند. و مخصوم رهبر این جنبش در سال ۲۰۰۳ در جریان یک حمله در غرب پاکستان کشته شده است.

روهن گونارتنا عضو مرکز پژوهشی خشونت و دهشت افگنی در سنگاپور می گوید جنبش اسلامی ترکستان شرقی زمانی که تحت رهبری مخصوم در افغانستان فعالیت داشت یک گروه منظم بود.

"بعد از قتل مخصوم، این گروه اکنون با القاعده و اتحاد جهاد اسلامی کار می کند و دیگر نمی خواهد مستقلانه فعالیت داشته باشد"

این گروه در آستانۀ آغاز المپیک سال ۲۰۰۸ بیجینگ بنام حزب اسلامی ترکستان، با ادعای مسؤولیت چند حملۀ دهشت افگنی در ژینجیانگ و انفجارات مرگبار بس ها در شانگهای و یونن، توجه را به خود جلب نمود.

در سال ۲۰۰۹ وزارت خزاین ایالات متحده، عبدالحق رهبر جدید این جنبش را دهشت افگن قصی القلب معرفی نمود.

تحلیل گران دهشت افگنی می گویند آنان اطلاعات دقیق در مورد این جنبش را از زندانیان اویغور در گوانتانامو به دست آورده اند.

تا به حال هیچ گروهی مسؤولیت حملات در شهر کاشغر ایالت ژینجیانگ را ادعا ننموده است ولی تحلیل گران می گویند که شاید حمله کنندگان از این جنبش الهام گرفته باشند.

XS
SM
MD
LG