لینک های دسترسی

Breaking News

چین در تلاش بازداشتن کوریای شمالی از آزمایشات راکتی


نگرانی ها از بابت اقدامات کوریای شمالی در آزمایش راکت های قاره پیمای بالستیک، عمیق تر شده میرود. کوریای شمالی از دیر زمانی مورد حمایت چین بوده، اما حال چین نیز میگوید که از پیونگ یانگ خواسته است تا مطابق به قطعنامه های ملل متحد عمل کند و با آزمایشات راکتی اش، جامعۀ بین المللی را هراسان نسازد.

وزرای خارجۀ کشور های عضو اتحادیۀ جنوب شرق آسیا یا آسین، به روز یکشنبه در شهر مانیلای فلیپین، در مورد افزایش تنش ها در شبه جزیرۀ کوریا از جمله آزمایشات بالستیک میان قاره یی کوریای شمالی در ماه جون و دو آزمایش هسته یی اخیر آن، ابراز نگرانی کردند.

وزرای گروه اسین از کوریای شمالی خواستار برآورده ساختن تمام تعهدات شورای امنیت سازمان ملل متحد و توقف این ازمایش ها شدند.

وانگ یی، وزیر خارجۀ چین، گفت که تنش ها در شبه جزیره کوریا پس از آزمایش میزایل بالستیک قاره پیمای کوریای شمالی در ماه گذشته ، فقط با گفتگو و مذاکره حل و فصل خواهد شد.

وزیر امور خارجۀ چین افزود: "این ساده نیست، ولی مسیریست که ما باید در ان با هم کار کنیم، برای رسیدگی به معضله شبه جزیرۀ کوریا صرف گفتگو و مذاکره راه درست است."

شورای امنیت سازمان ملل متحد، شام شنبه، به اتفاق آرا تحریمات تازه را علیه کوریای شمالی تصویب کرد که هدف آن فشار اقتصادی بر این کشور ذکر شده است و یک میلیارد دالر از عواید سالانه کوریا شمالی را کاهش میدهد که برنامه هسته یی و میزائیل های بالستیک آن را تامین میکرد.

نمایندۀ ایالات متحده در سازمان ملل تعزیرات جدید را تحسین کرد و به ویژه از چین قدردانی کرد اما افزود که آنها حتی نزدیک به حل این مشکل نیستند.

نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، از هیئت کشور چین به خاطر سهم گرفتن آن در تأیید مسوده، سپاسگزاری کرد و گفت که "اعضای شورای امنیت و تمام کشورهای عضو سازمان ملل باید کار بیشتری انجام دهند تا فشار بر کوریای شمالی را افزایش بخشند. ما باید با همدیگر همکاری کنیم تا تحریم های امروز و گذشته را کاملا انفاذ کنیم."

علاوه بر تحریم های اعمال شده علیه کوریای شمالی از سال ۲۰۰۶ به خاطر آزمایشات هسته ای و پرتاب میزائیل های بالستیک، این مسوده، سرمایه و نه فرد در کوریا شمالی و چهار نهاد را بحالت تعلیق دراورد و بر انها ممنوعیت سفر وضع کرد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، گفت که از همکاری چین و روسیه در راستای اطمینان از تصویب این مسوده قدردانی می کند. اعلامیه قصر می افزایشد که رئیس جمهور ترمپ به کار با متحدین و شرکای خود برای افزایش فشار دیپلوماتیک و اقتصادی بر کوریا شمالی برای ختم تهدید و رفتاری که منجر به بی ثباتی منطقه میشود، ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG