لینک های دسترسی

Breaking News

چین: هند در حال افزایش حضور نظامی در منطقه مورد منازعه است


نرندرا مودی در اوایل ماه سپتمبر به چین سفر می کند. (عکس از آرشیف)
نرندرا مودی در اوایل ماه سپتمبر به چین سفر می کند. (عکس از آرشیف)

وزارت خارجه چین می گوید که هند در حال افزایش حضور نظامی خود در یک منطقه مرزی مورد منازعه بوده و کار ترمیم سرک ها را در این منطقه آغاز کرده است.

اختلافات مرزی روی یک منطقه در نزدیکی ایالت سیکیم هند که با چین هم مرز است، سبب افزایش تنش ها بین دو کشور شده است. هند و چین ۳۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد اما دو کشور روی بسیاری بخش های این مرز طولانی با هم اختلاف دارند.

چین ادعا دارد که سربازان هندی در اوایل ماه جون با عبور از مرز وارد منطقه «دانگلنگ» شده و جلو کار اعمار یک سرک در آن منطقه را گرفتند.

اما هند می گوید به چین هشدار داده بود که اعمار سرک در نزدیکی مرز مشترک بین دو کشور پیامد های جدی امنیتی را در پی خواهد داشت.

وزارت خارجه چین روز پنجشنبه گفت که با وجود چندین اعتراض دیپلوماتیک آن کشور، هند نه تنها تا هنوز سربازان خود را از منطقه خارج نکرده بلکه "خواسته های نامناسب" را نیز مطرح می کند و برای حل این تنش صادقانه عمل نکرده است.

وزارت دفاع چین ماه گذشته در مورد توانایی اردوی آن کشور برای دفاع از تمامیت ارضی چین به هند هشدار داده بود.

تنش های ناشی از اختلافات مرزی بین چین و هند در حالی شدت می گیرد که قرار است نرندرا مودی، صدر اعظم هند در اوایل ماه سپتمبر برای اشتراک در اجلاس سران کشور های عضو گروه «بریکس» به چین سفر کند.

مقام های هندی گفته اند که حدود ۳۰۰ سرباز از دو کشور در فاصله ۱۵۰ متری از یکدیگر، در منطقه دانگلنگ در برابر هم قرار گرفته اند.

این مقام ها به خبرگزاری رویترز گفته اند که دیپلومات های دو کشور تلاش دارند تا از تشدید اختلافات مرزی اخیر جلوگیری کنند. بر اساس گزارش ها، سفیر هند در بیجینگ مسؤولیت پیشبرد مذاکرات به خاطر حل این اختلافات را بر عهده دارد.

در همین حال رسانه های چین هشدار داده اند که اردوی هند به سرنوشت بدتر از شکست آن در جنگ ۱۹۶۲ با چین روبرو خواهد شد.

بر اساس گزارش این رسانه ها، اردوی چین در ماه گذشته پنج تمرین نظامی در نزدیکی منطقه مورد منازعه با هند برگزار کرد.

XS
SM
MD
LG