لینک های دسترسی

Breaking News

تمرینات نظامی چین و تاجکستان در مرز با افغانستان


مقامات تاجکی سرحد بین افغانستان و پاکستان را به خاطر جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، مسدود کرده اند
مقامات تاجکی سرحد بین افغانستان و پاکستان را به خاطر جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، مسدود کرده اند

چین، برای تحکیم تدابیر امنیتی در امتداد سرحد بین تاجکستان و افغانستان، کار های بنیادی انجام خواهد داد.

چین و تاجکستان، تمرینات مشترک نظامی ضد دهشت افگنی را در نزدیکی سرحد افغانستان آغاز کرده اند.

این تمرینات، بخشی از تلاش های بجینگ در جهت تحکیم امنیت در منطقه خوانده شده است. وزارت دفاع تاجکستان به آژانس خبری فرانسه گفته است که این تمرینات نظامی، در قلمرو تاجکستان، تا بیست و چهارم ماه جاری میلادی ادامه خواهد داشت و در آن حد اقل ده هزار سرباز، و نیز وسایط نظامی و هیلیکوپتر ها سهم دارد.

مقامات تاجکستان ماه گذشته گفته بودند که چین، برای تحکیم تدابیر امنیتی در امتداد سرحد سیزده صد کیلومتری بین تاجکستان و افغانستان، کار های بنیادی انجام خواهد داد. به گفتۀ مقامات تاجکستان، این منطقه به بندرگاه امن قاچاقبران مواد مخدر مبدل شده است.

چین و تاجکستان در اویل سال روان میلادی یک پیمان مشترک ضد دهشت افگنی با پاکستان و افغانستان را ایجاد کردند.

مسایل امنیتی آسیای میانه در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق، مسوولیت اختصاصی مسکو بود.

اما با گسترش فعالیت های سازمان همکاری های شینجیانگ به رهبری چین و روسیه این روند اکنون تغییر کرده است. سازمان همکاری های شینجیانگ متشکل از پنج جمهوری آسیای میانه بوده و قرار است پاکستان و هند در آیندۀ نزدیک با آن بپیوندد.

حملۀ انتحاری ماه اگست امسال در برابر سفارت چین در قرغزستان، نیاز های امنیتی بیجینگ در منطقه را برجسته ساخت.

مقامات قرغزی، مسلمانان افراطی اویغور چین را در پیوند به حملۀ انتحاری که در آن سه نفر زخمی شده و تنها حمله کننده کشته شد، متهم ساخته اند.

حضور امنیتی ایالات متحده در منطقه پس از آن کاهش یافته است که ازبکستان و قرغزستان توافقات وابسته به موجودیت پایگاه های نظامی امریکا در آن کشور ها را ملغی قرار داد.

ایالات متحده از پایگاه های نظامی خود در کشورهای ازبکستان و قرغزستان از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ به خاطر اکمال عملیات ضد دهشت افگنی در افغانستان استفاده میکرد.

XS
SM
MD
LG