لینک های دسترسی

Breaking News

کوریای شمالی و تجارت در صدر اجندای مذاکرات روسای جمهور چین و امریکا


رئیس جمهور ترمپ هفتۀ گذشته در تویترش نوشت که ملاقات وی با رئیس جمهور چین در تفرجگاۀ مارالاگو یک ملاقات مشکل خواهد بود.
رئیس جمهور ترمپ هفتۀ گذشته در تویترش نوشت که ملاقات وی با رئیس جمهور چین در تفرجگاۀ مارالاگو یک ملاقات مشکل خواهد بود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده روز پنجشنبه همتای چینایی اش شی جین پینگ را در تفرجگاهش در فلوریدا خوش آمدید گفت. قرار است دو رهبر برای دو روز باهم ملاقات نمایند. رئیس جمهور ترمپ امیدوار است تا بر بیجینگ فشار بیاورد تا در جهت مهار ساختن برنامۀ هسته ای کوریای شمالی اقدامات بیشتری انجام دهد.

رئیس جمهور ترمپ درین هفته هوشدار داد که " اگر چین معضلۀ کوریای شمالی را حل نکند، ما حل میکنیم". ادارۀ دونالد ترمپ تعزیراتی را علیۀ بانک ها و شرکت های چینایی بررسی مینماید که به پیونگ یانگ دسترسی به مسایل مالی بین المللی میدهد.

چین تقریبأ تمامی نفت سوختی ، مواد غذایی وارداتی، اموال استهلاکی و مواد خام برای برنامۀ سلاح سازی را برای کوریای شمالی فراهم میسازد.

اما چین هم از بلند پروازی های نظامی کیم یونگ اوون رهبر کوریای شمالی به ستوه آمده است. یک سلسله تعزیرات سازمان ملل متحد بر کوریای شمالی نتوانست آنکشور را از آزمایشات راکت های قاره پیما باز دارد. کوریای شمالی آخرین بار در هفتۀ جاری یک راکت را آزمایش نمود.

ترمپ هنگام سفر به فلوریدا به خبرنگاران گفت کسر تجارت ۳۱۰ میلیارد دالری با چین نیزدر صدر اجندای مذاکرات قرار دارد.

وی گفت" با ما غیرعادلانه برخورد شده است و برای سالهای زیاد معاملات تجارتی بسیار بد با چین صورت گرفته است. لهذا این یکی از مسایلی است که ما با هم صحبت مینماییم".

رابطه بین ایالات متحده و چین از زمان انتخابات ترمپ، نامشخص بوده است. در طول مبارزات انتخاباتی خود آقای ترمپ، چین را به روش های غیر عادلانۀ تجارت متهم و تهدید به افزایش مالیات واردات اجناس از چین کرده است. اما مشخص نیست که اقای ترمپ این تهدیدات را عملی خواهد ساخت یا خیر.

رئیس جمهور ترمپ روز پنچشنبه به فاکس نیوزگفت وی مطمئن نیست مذاکرات آنها چه نتایجی خواهد داد. انتظار میرود که دو رهبر روی تجارت، بخصوص خلای روابط تجارتی بین دوکشور صحبت نمایند. واردات اموال از چین نسبت به صادرات اموال از ایالات متحده به آنکشور هر سال بیشتر شده میرود.

رئیس جمهور ترمپ هفتۀ گذشته در تویترش نوشت که ملاقات وی با رئیس جمهور چین در تفرجگاۀ مارالاگو یک ملاقات مشکل خواهد بود.

براساس گمانه زنی های مقدماتی از جانب چین، شی میتواند به ایالات متحده سرمایه گذاری های بیشتر چینایی را در ایالات متحده پیشکش کند که میتواند زمینه های اشتعال بیشتر را در امریکا بوجود بیاورد، آنچه ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود به آن تعهد نموده است.

روابط ایالات متحده با چین در زمان ریاست جمهوری بارک اوباما اکثر بر کاهش تصاعد گاز های گلخانه ای در دوکشور بزرگ آلوده ساز اقلیم جهان متمرکز بود

چین انتظار دارد که ترمپ تعهدی را که رکس تیلرسن وزیر خارجۀ امریکا در ماۀ گذشته حیت دیدارش از چین در مواردی چون احترام متقابل، بدون منازعه و مقابله، نموده ، یکبار دیگر تصریح نماید.

یک تحلیگر پوهنتون پیکینگ میگوید چین امیدوار است که در روابط دوکشور ثبات آمده و تردید و شک را که در زمان انتقال قدرت در ایالات متحده بین دوکشور به میان آمده است، کاهش یابد.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: احدعزیززاده

XS
SM
MD
LG