لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار چین به توسعه گرایی نظامی در آسیا


چین نسبت به حضور نظامی کشورهای دیگر در منطقه آسیا - پاسیفیک هشدار داد.
به نظر می رسد این هشدار انتقادی غیر مستقیم از تمرکز استراتژیک ایالات متحده در منطقه باشد.

وزارت دفاع چین در گزارش سفید سالانه خود که روز سه شنبه منتشر شد آورده است که بعضی کشورها با تقویت و افزایش حضور نظامی خود در منطقه تنش ایجاد می کنند.

اگرچه در گزارش هیچ کشوری به نام مقصر شناخته نشده است، اما یانک یوجون سخنگوی وزارت دفاع چین، در پاسخ به این سوال که آیا اعمال امریکا تنش را افزایش می دهد این اتهام را تکرار کرد.

آقای یانک گفت: بعضی تلاشها، تقویت نیروهای نظامی و تقویت متحدان با زمانه سازگار نیست و برای صلح و ثبات در منطقه سازنده نیست.

چین مرتباً از برنامه تمرکز امریکا در منطقه که با عنوان محور و موازنه مجدد در آسیا شناخته می شود، انتقاد می کند. برخی در پکن، مرکز چین، نگران آنند که هدف از این سیاست مهار کردن چین باشد.

گزارش سفید همچنین به موضوع اختلافات فزاینده با جاپان بر سر دریای شرقی چین پرداخته و نوشته "کارهای برخی کشورهای همسایه به مشکل تر کردن وضعیت می انجامد."

این گزارش مشخصاً جاپان را به دلیل اختلاف بر سر جزیره های دریای شرقی به "ایجاد مشکل" متهم کرده است. هر دو کشور در ماههای اخیر با مانورهای هوایی بر روی جزایر مورد بحث باعث ایجاد هراس از برخورد دو قدرت آسیایی کرده اند.

گزارش سفید همچنین سعی کرده است نگرانی های بین المللی از توسعه حضور چین در منطقه را کاهش دهد و نوشته است چین "هرگز به دنبال سلطه گرایی" نیست و درگیر توسعه نظامی نخواهد شد.

با این حال گزارش ها حاکی است به موازات افزایش نفوذ چین، ارتش این کشور در سالهای اخیر به سرعت گسترش پیدا کرده است. بعضی از همسایگان چین شکایت دارند که پکن نسبت به ادعاهای دریایی خود در مناطقی که از نظر انرژی استراتژیک محسوب می شوند، به طور فزاینده ای اعمال قدرت می کند.

در گزارش سفید آمده چین با چندین تهدید پیچیده روبروست، اما تاکید کرده است از "یکپارچگی ملی، وحدت سرزمین و منافع توسعه" خود دفاع می کند.
XS
SM
MD
LG