لینک های دسترسی

Breaking News

شی جینپینگ برای سومین دور رهبر حزب کمونست چین شد


شی جینپینگ، رییس جمهور چین و شش عضو دیگر کمیتۀ سیاسی حزب کمونست
شی جینپینگ، رییس جمهور چین و شش عضو دیگر کمیتۀ سیاسی حزب کمونست

شی جینپینگ، رییس جمهور چین برای سومین دور به صفت رهبر حزب کمونست چین انتخاب شد و انتخاب مجدد وی برای سومین دور ریاست جمهوری تقریباً یقینی شد.

کنگرۀ حزب کمونست چین که از یک هفته به اینسو برگزار شده بود روز یکشنبه ۲۳ اکتوبر (اول عقرب) و در آخرین روز این نشست آقای شی را به صفت رهبر این حزب انتخاب کرد.

رییس جمهور شی با شش عضو دیگر کمیتۀ سیاسی حزب کمونست که عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیرنده در چین است، در تالار بزرگ خلق در شهر بیجینگ حضور یافت. اعضای این کمیته همه افراد وفادار به شی اند.

اکنون آقای شی سه سمت مهم؛ رهبری حزب کمونست، ریاست جمهوری و ریاست کمیسیون مرکزی نظامی و قوماندانی قوای مسلح چین را عهده دار است.

شی که اکنون ۶۹ سال عمر دارد، نخست در سال ۲۰۱۲ به صفت رهبر حزب کمونست چین انتخاب شد و بر خلاف دیگر رهبران این حزب که پس از ده سال یا دو دور تصدی این سمت کنار می‌رفتند، بار دیگر بر اریکۀ قدرت تکیه زد.

او که قدرتمندترین رهبر چین در دهه‌های اخیر به شمار می‌رود، متحدان خود را که از طرز دید او برای کنترول جدی‌تر بر جامعه و اقتصاد در حال مبارزه حمایت می‌کنند، ارتقا داد.

در کمیتۀ سیاسی هفت عضوی به رهبری آقای شی، ژاوو لیجی و وانگ هونینگ به تازگی منصوب شده و چهار عضو دیگر این کمیته، دینگ ژویانگ، لی شی، لی کیانگ و کای چی، به تازگی ارتقا یافتند.

شی گفت: " اقتصاد چین از انعطاف پذیری و امکانات بزرگی برخوردار است. پایه‌های قوی آن تغییر نخواهد کرد و برای مدت طولانی در یک مسیر مثبت باقی خواهد ماند. درهای چین بیشتر و بیشتر باز خواهد شد. ما در تعمیق اصلاحات و گشایش در سراسر جهان و در پیگیری توسعۀ با کیفیت بالا، ثابت قدم خواهیم بود."

عده‌ای از مردم چین از این رهبر ۶۹ ساله شان انتظار دارند که برای ماندن در قدرت دایمی تلاش کند.

رییس جمهور شی تعهد کرد که چین تحت رهبری او "فرصت‌های بسیار زیاد برای جهان" ایجاد خواهد کرد. او خواستار اتکای بیشتر به خود در رشته تکنالوژی، توسعه سریعتر نظامی و حفاظت از "منافع اصلی" بیجینگ در خارج شد.

رییس جمهور شی هیچ تغییری را در سیاست‌هایی اعلام نکرد که می‌تواند در روابط بیجینگ با واشنگتن و همسایگان چین ایجاد کند.

او گفت که سفر جدید، سفر طولانی و پر از افتخارات و رویاها است. نقشه راه ترسیم شده است و زنگ خطر به صدا درآمده است و چین باید با تلاش و استقامت برای ایجاد آیندۀ روشن‌تر به پیش برود.

XS
SM
MD
LG