لینک های دسترسی

Breaking News

چین در حال جمع آوری اطلاعات ژنتیکی مسلمانان آن کشور است


پولیس در ایالت سین کیانگ، چین تائید کرد که روند خریداری حداقل ۸.۷ ملیون وسایل آزمایش نمونه های DNA در آن ساحه آغاز شده است. ناظرین حقوق بشر با ابراز نگرانی از این روند هشدار می دهند که برنامه جمع آوری DNA شاید به عنوان ابزاری برای کنترول بیشتر سیاسی در چین استفاده شود.

گفته میشود حکومت چین سال گذشته از باشنده گان ایالت سین کیانگ خواسته بود که نمونه های DNA، نشان انگشت و آواز خود را برای گرفتن پاسپورت و یا رفتن به خارج از کشور در اختیار مقام ها قرار دهند.

یوفز موریو، زیست شناس محاسباتی، متخصص در تجزیه و تحلیل جینوم یامجموعه ای کامل از جین در یک سلول و حفظ حریم خصوصی DNA می گوید اگر وسایلی که حکومت در اختیار دارد به اندازه ظرفیت آن استفاده شود قادر خواهد بود مشخصات حدود ده هزار نمونه DNA را در روز و چندین ملیون نمونه را ظرف یک سال آماده سازد.

پایگاه های اطلاعاتی ژینتکی

بر اساس مطالعه ای که سال قبل توسط وزارت امنیت عمومی چین صورت گرفت، از سال ۱۹۸۹ که جمع آوری DNA برای شناسایی مشخصات افراد آغاز شده است، چین اطلاعات ژنتیکی منحصر به فرد بیش از ۴۰ میلیون نفر را ذخیره کرده است که به عنوان بزرگترین پایگاه اطلاعاتی و یا دیتابیس DNA در جهان شناخته میشود.

هلن والیس، بنیان گذار گروه بریتانیایی ناظرین جین می گوید برخلاف دیگر کشور ها، در چین حمایت قانونی برای محافظت از حریم خصوصی افراد و جلوگیری از سؤ استفاده از اطلاعات ژنتیکی آنها وجود ندارد.

ایالت سین کیانگ سرحد مشترک با چند کشور آسیایی میانه به شمول افغانستان دارد، کشور های که از نظر امنیتی باثبات نمی باشند. این ایالت تا حال شاهد شمار زیادی بم گزاری ها و حملات با موتر و چاقو بوده است.

در یکی از آخرین حملات در ماه فبروری، هشت نفر به شمول سه مهاجم مسلح با کارد در این ایالت در ساحه پیشان در مرز با پاکستان، کشته شدند.

مقام های چین که با افراط گرایان مذهبی در بین اویغور ها در حال مبارزه اند، اقدامات شدید تری را برای سرکوبی شورش ها اتخاذ کرده اند که شامل سیستم های ردیابی ماهواره ای اجباری برای وسایل نقلیه در برخی مناطق، دریافت جایزه برای دریافت اطلاعات در مورد افراط گرایان و ممانعت از پوشیدن چادر برای زنان و گذاشتن ریش برای مردان می باشد.

مقام های امنیتی چین که نخواستند نامش شان فاش شود به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته اند که آن ها برای ذخیره اطلاعات از وسایل ثبت آواز و سیتم عکس برداری سه بعدی یا ۳ دی هم استفاده می کنند.

مایا وانگ، یکی از ناظرین حقوق بشر می گوید ایالت سین کیانگ قبلاً هم یک ساحه تحت نظارت شدید بوده است و جمع آوری اطلاعات بیشتر از مردم در مقیاس وسیع که ارتباطی به تحقیقات جنایی ندارد، در را برای سطح بالایی از نظارت و کنترل باز می کند.

در ایالات متحده جایی که قوانین به صورت کل، جمع آوری DNA افراد دستگیر شده را محدود می کند، اداره تحقیقات فدرال یا اف بی آی می گوید که DNA حدود ۱۲.۸ ملیون مجرم را در ذخیره اطلاعات خود جمع آوری کرده است، که تقریباً ۴ در صد از مجموع نفوس ایالات متحده را در بر میگیرد.

حکومت بریتانیا می گوید اطلاعات ژنیتکی ۵.۲ ملیون نفر را که حدود ۸ در صد از مجموع نفوس آن کشور میشود را ذخیره دارد که بیشتر در تحقیقات جرایم از آن بهره برداری میشود.

ذخیره اطلاعات ژینتکی چین در حال حاضر حاوی ۳ در صد نفوس آن کشور میشود که توسط مقام ها برای ثبوت هویت اطفال ربوده شده و برگرداندن آن ها به والدین شان استفاده میشود.

XS
SM
MD
LG