لینک های دسترسی

Breaking News

هلال بجای صلیب، مسجدی که به همه میرسد


مسجد عیسی ابن مریم قبلا کلیسای تثلیث مقدس بود، اکنون در آن تمام مسلمانان نماز ادا می کنند.
مسجد عیسی ابن مریم قبلا کلیسای تثلیث مقدس بود، اکنون در آن تمام مسلمانان نماز ادا می کنند.

در وسط شهر سیراکیوز نیویارک، ساختمانی از خشت سرخ به سوی آسمان قد کشیده است. اکنون هلال بر فراز این ساختمان جای صلیب را به خود گرفته است.

این مکان اکنون بنام مسجد عیسی ابن مریم مسمی گردیده است. اما چهار سال قبل بنام کلیسای تثلیث مقدس یاد می شد.

در بالای در ورودی آن آیاتی از قرآن در روی چوب حک شده است: "به بندگانم بگو از رحمت پردوردگارتان مایوس نشوید. الله همه گناهان را می بخشد، خداوند غفور و رحیم است."

یوسف سول، یکی از مسوولین مسجد عیسی ابن مریم میگوید که از ایجاد مسجد در اینجا خرسند است.

سول می گوید "من همیش می گویم که این دیوار ها برای صد سال منتظر شنیدن قرآن بوده اند، این احساسی بود که من از ابتدا داشتم."

یوسف سول بخشی از جریان تبدیل شدن این کلیسا به مسجد پنداشته می شود. او می پذیرد که در ابتدا دشوار بود تا آذان از داخل یک کلیسا به گوش برسد.

او گفت "برخی از افراد خیلی خشمگین و ناراض بودند. افرادی را که من اصلا هیچگاهی ندیده بودم بر من خشمگین بودند، به ویژه برای این که من یک امریکایی استم."

ساختمان این مسجد دراوایل قرن بیست بنیاد نهاده شد و کلیسای برای جمعیت از آلمانی ها و ایتالیایی های مهاجر درآن ساخته شده بود. بسیاری از آنها این جا غسل تعمید را به جای آورده، ازدواج کرده و حتی درین جا مدفون اند.

وقتی تغییرات جمعیتی درین محله رخ داد کلیسای تثلیث مقدس متروک گردید. افراد از داخل شهر به حومه شهر کوچیدند، و جای آنهارا مهاجرین و پناهجویان که بسیاری از آنها را مسلمانان تشکیل میداد، گرفتند.
یوسف سول یکی از مسوولین مسجد عیسی ابن مریم می گوید که برخورد آنان با مردم وض‍ع را تغییر داد:

این مسئول مسجد گفت "با گروهای مختلف غذا صرف کردیم. به تدریج آنها با ما از در آشتی پیش آمدند و از ناراحتی شان برای تبدیل کلیسا به مسجد کاسته شد.".

در سال ٢٠١٠، مقامات کاتولیک در شهر سیراکیوز تصمیم به بستن این کلیسا گرفتند. با آنکه سایرین در برابر ساختمان کلیسا سه برابر پول می دادند ولی می خواستند از آن به حیث میخانه کار گیرند، اما این کلیسا به خاطری به مسلمانان فروخته شد که در آن خداوند عبادت می شود.

بعد از چندی ترمیمات اساسی ساختمان آغاز شد. علایم و نشانه های مسیحیت از آن حذف شد. صلیب ها و سایر سمبول ها به حیث خاطرات گذشته این مسجد حفظ گردید.

اکنون در این مسجد زنان و مردان نماز ادا می کنند، و کدام امام و موذن مشخص ندارد (هر کس می تواند اذان بدهد و امامت کند). در حال حاضر یک پسر افغان ١۴ ساله، سجاد سمیر از افغانستان در این مسجد اذان میدهد.

سمیر گفت "چند روز می شود، اذان میدهم و مردم در مسجد مرا به آن تشویق کردند."

مهاجرین از چندین کشور برای ادای نماز به این مسجد می آیند. با آنهم افراد غیر مسلمان نیز از خدمات آن مستفید می شوند.

مارک کاس، از مرکز تعلیمات نارت ساید می گوید که مسجد برای تمام محله خدمت می کند.

مارک کاس گفت "آنها برای تمام مردم این محل خدمت می کنند. برای همه غذا میدهند و میله هایی را ترتیب می دهند. آنها مردمان خوبی اند و نه تنها برای مسلمانان بلکه به همه میرسند."

یوسف سول می گوید آنچه در رسانه ها گفته می شود ضرور نیست حقیقت داشته باشد، برخلاف نظر برخی ها، امریکا دارای مردم خوب است و از سایر افراد استقبال می کنند و مردم را به خاطر خودشان دوست دارند.

گزارش: سباشاه خان

برگردان: عبدالواجد عادل

XS
SM
MD
LG