لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس CIA: فرمانده سپاه قدس ایران نامه‌ام را باز نکرد


مایک پمپیو، رئیس استخبارات مرکزی ایالات متحده یا سی آی ای، گفته است که با ارسال یک نامه به جنرال قاسم سلیمانی و سایر رهبران ایرانی، نگرانی خود را از اعمال تهدید آمیز آن کشور در عراق بیان کرده است.

آقای پمپیو که روز شنبه در نشست سالانۀ انجمن دفاع ملی ریگن در ایالت کالیفورنیا، سخنرانی می کرد، گفت که وی پس از آن نامه ای را به رهبران ایرانی فرستاد که یک قوماندان ارشد نظامی آن کشور اشارۀ در مورد احتمال حملۀ سربازان تحت امرش بر قوای امریکایی مستقر در عراق کرد. اما آقای پمپیو تاریخ دقیق ارسال نامه اش را به مقامات ایرانی مشخص نکرد.

آقای پمپیو با اشاره به تهدید احتمال حملۀ سپاه پاسداران ایران بر قوای امریکایی مستقر در عراق گفت "ما می خواستیم تا اطمینان حاصل شود که او {قاسم سلیمانی} و رهبران ایران موضوع را به طور بسیار واضح درک کنند" که آنان در برابر هر نوع حمله بر قوای امریکایی مستقر در عراق، حسابده خواهند بود.

اما رئیس سی آی ای گفته است که آقای سلیمانی که مسوولیت عملیات خارجی سپاه پاسداران ایران را بر عهده دارد، از باز کردن نامه ابا ورزیده است.

قبل بر این، رسانه های ایران به نقل از محمد محمدی گلپایگانی، یکی از همکاران نزدیک آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، گزارش دادند که سی آی ای زمانیکه آقای سلیمانی در ماه نوامبر در سوریه به سر می برد و بر "ضد داعش می جنگید"، تلاش کرد تا نامه ای را به آقای سلیمانی بدهد.

آقای گلپایگانی به نقل از آقای سلیمانی گفته است که "نه نامه را می گیرم و نه آنرا می خوانم و چیزی برای گفتن به آن به مردم ندارم".

خبرگزاری رویترز در ماه اکتوبر به نقل از آقای سلیمانی نوشته بود که وی به رهبران کردی در شمال عراق بار ها هشدار داده است تا از شهر نفت خیز کرکوک واقع در عراق، عقب نشینی کنند، در غیر آن با حملات قوای عراقی و جنگجویان که از حمایت ایران بر خوردار اند، مواجه خواهند شد.

حضور آقای سلیمانی در خطوط اول جبهه عراق نشاندهندۀ پالیسی فعال و جدی تهران در عراق می باشد.

رئیس استخبارات مرکزی ایالات متحده یا سی آی ای با اشاره به دخالت ایران در کشور های شرق میانه گفته است که "اگر فقط به چند هفتۀ گذشته نظر بی اندازید، ایرانی ها تلاش کرده اند نفوذ خود را در شمال عراق تحمیل کنند" و چنین اقدام به گفتۀ آقای پمپیو نمایانگر تفوق جویی روز افزون ایران در شرق میانه است.

XS
SM
MD
LG