لینک های دسترسی

Breaking News

شکنجه مظنونین دهشت افگن توسط امریکا


یکی از شیوه های شکنجه استفاده از آب است
یکی از شیوه های شکنجه استفاده از آب است

جمهوری خواهان در کمیته استخبارت سنای ایالات متحده به زودی یک گزارش را به نشر می رسانند که در آن روش های بازجوی خشن اداره استخبارات ایالات متحده امریکا را تصریح می کند. این روش های موجب شد تا اسامه بن لادن، رهبر طالبان و سایر گروه های دهشت افگن را از پا در آورد.

سکسبی چمبلس سناتور از ایالات جورجیا در یک شبکه امریکایی گفته است طریقه های که توسط اداره استخباراتی این کشور اختیار شده بود، منجر به ریشه کن کردن دهشت افگنان گردید.

" در حقیقت معلوماتی که از این بازجویی ها به دست آمده بود، به شمول اطلاعات که باعث از بین بردن اسامه بن لادن گردید، منجر به اخلال و انقطاع برنامه ها و طرح های دهشت افگنان شده است."

گزارش ذکر شده کمیته استخبارات مجلس سنا ایالات متحده بعد از پنج سال به نشر می رسد که تحقیق پیرامون شکنجه های ممکنه اداره استخبارات ایالات متحده یا " سی آی ای" بعد از یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ را باز تاب می دهد.

اما توقع می رود گزارش اکثریت دیموکرات ها استدلال بر این خواهد کرد که روش های اختیار شده ای اداره استخبارات این کشور به شمول " شکنجه با آب " در حاصل کردن معلومات معتبر و با ارزش، کارا نبوده و در ضمن غیر ضروری پنداشته شده است.

تا حال روز مشخص نشر این گزارش معلوم نیست زیرا دایان فاینستاین، رئیس کمیته استخبارات سنای امریکا گفته است که او برخی ویراش های را که توسط اداره رئیس جمهور اوباما صورت گرفته است، به آزمون می کشاند.

تائید استفاده از شکنجه

در همین حال، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا که پس از احرازکرسی ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۹ این روش ها را ممنوع قرار داده بود، روز جمعه بیان داشت که اداره استخبارات این کشور در زمان رئیس جمهور جورج دبلیو بش برخی افراد را مورد شکنجه قرار داده است. آقای اوباما افزود این امر برخلاف ارزش های آنان می باشد.

رئیس جمهور اوباما همچنان بیان داشت که نیروهای امنیتی بعد از حملات یازدهم سپتمبر نمی دانستند که آیا حمله دهشت افگنی دیگری متوجه این کشور است و یا خیر و آنان سخت تحت فشار قرار داشتند.

آقای اوباما میگوید، "بلا فاصله پس از حمله یازدهم سپتمبر، ما اقداماتی را انجام دادیم که درست نبود. برخی کارها نیز صورت گرفت که همه درست بود. اما بعضی ها مورد شکنجه قرار گرفته اند."

جمهوری خواهان در کمیته اطلاعات سنای ایالات متحده از مدت ها به این سو با دیموکرات ها روی استفاده از روش های بازجویی به اصطلاح پیشرفته مخالف اند و جمهوری خواهان به طور وسیع تحقیقات این کمیته را در مورد این روش ها، تحریم کرده اند.

بررسی مجلس سنا با مشکلات و چالش های روبه رو شد. اداره استخبارات ایالات متحده امریکا یا " سی آی ای" هفته گذشته تائید کرد که آن اداره، کمپیوتر های را مورد نظارت پنهانی قرار داده بود که توسط محققان کمیته سنا برای تحقیق اتهامات شکنجه استفاده می شد.

جان برنن، رئیس "سی آی ای " از داین فاینستاین رئیس کمیته استخبارات سنای امریکا و سناتور چمبلس بعد از نشر این خبر عذری خواهی کرده است.

سناتورجان مکین از حزب جمهوریخواه که محبوس جنگی بود و خود قربانی شکنجه می باشد به یکی از شبکه های تلویریونی امریکایی گفته است او بیشتر نگران جاسوسی سی آی ای بر کارکنان مجلس سنا است نه موضوع شکنجه افراد توسط آن اداره. آقای مکین خواستار تحقیقات مستقل این موضوع شده است.

مایک راجرز، رئیس کمیته استخبارات ایالات متحده گفته است اقدامات "سی آی ای" نقض جدی میباشد، او در سخنان خود، در مورد واکنش های افراطی هشدار داد.

گزارش: Reuters

برگردان: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG