لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید نهاد های مدنی بر جلوگیری از جنگ فکری میان جوانان افغان


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

شماری از نهاد های مدنی که برای جوانان فعالیت میکنند، تاکید دارند که باید جلو جنگ فکری و روانی میان جوانان گرفته شود.

به گفته این نهادها، دشمنان افغانستان با استفاده از جنگ فکری و روانی، آینده آن کشور و جوانان افغان را با چالش رو به رو میسازند.

حدود ۱۵۰ جوان به نمایندگی از ۲۰ نهاد مدنی روز چهارشنبه در کابل یک نشست مشورتی را برگزار کردند تا برای مشکلان جوانان راهکار بسنجند.

این جوانان باور دارند که در مسایل مربوط به امنیت، شغل یابی، تداوم نظام دولتداری، تأمین ثبات و صلح، خود کفایی افغانستان در آینده، مسایل دینی و مذهبی در داخل دولت و میان باشندگان شهر های نسبتاً انکشاف یافته، فایق آمدن نیرو های نظامی بر نیرو های مخالف مسلح دولت و در اکثریت موارد، همواره تبلیغ منفی از سوی مخالفان افغانستان و گاهی از سوی خود جوانان صورت میگیرد.

احمد ضیا ماهر، یکی از جوانان افغان در صحبت با صدای امریکا گفت که در بسیاری از موارد فرصتهای خوب برای جوانان وجود دارد، اما آنان از آن آگاهی ندارند.

او همچنان از راهاندازی کمپاین های مثبت بینی بین جوانان سخن گفت و افزود: "​اگر جنبه منفی میتواند این قدر تأثیر گذار باشد که هزاران جوان از افغانستان فرار کند. جوانان می توانند شکل مثبت کمپاین ها را داشته باشند تا در افغانستان بمانند و زمینه کار را برای خود مساعد سازند. پولی که برای قاچاقبران میدهند بهتر است آنرا در داخل افغانستان سرمایهگذاری کنند."

این جوانان مهمترین پیامد های تبلیغات منفی و جنگ فکری - روانی را میان جوانان، فرار آنان از کشور، پیوستن به گروه های مخالف مسلح، نا امید شدن از کشور، رو آوردن به افراط‌ گرایی و بی اعتمادی نسبت به خود و آینده شان میدانند.

سیده سادات که کی از بانوان کوهنورد است، به صدای امریکا گفت جوانان با خودآگاهی و مطالعه میتوانند تحت تأثیر جنگ فکری و روانی قرار نگیرند.

او گفت: "​حالا کتاب خوانی در کشور خیلی کم شده است. بسیار موضوعات در فیس بوک مطرح میشود و شایعه پراگنی بیشتر رایج شده است. یک تعداد افراد از موضوع آگاه نیست، آنرا بزرگ ساخته در فیس بوک نشر میکند و جوان با خواندن آن تحت تأثیر قرار میگیرند."

به باور برخی از جوانان همین اکنون جنگ روانی به شدت در رسانه های اجتماعی به ویژه فیس بوک جریان دارد و در بسیاری موارد از خود جوانان نیز در این جنگ روانی سوء استفاده میشود.

در همین حال فوزیه کوفی، عضو ولسی جرگه افغانستان در نشست مشورتی جوانان گفت که جوانان باید خود را از وابستگی های فکری نجات دهند.

خانم کوفی افزود: "​چیزی که در افغانستان با مشکل جدی در مورد آن رو به رو هستیم، وابستگی فکری است یعنی ما باید استقلال فکری خود را بهدست بیاوریم. پیشنهاد من به شما نیز این است که از وابستگی های ذهنی خود را دور بسازید."

از جانب دیگر، جاوید فیصل، سخنگوی ریاست اجراییه افغانستان تاکید کرد که هنوز جوانان افغان استقلال فکری ندارند.

سخنگوی ریاست اجراییه افغانستان گفت: "​جوانان هر چند اکثریت اند ولی هنوز هم پیرو دیگران استند... یعنی آنان از سران قوم و یا بزرگ خانواده و یا قریه خود پیروی میکنند."

اما فعالان مدنی باور دارند که اکثریت جوانان به دلیل فقر اقتصادی حاضر میشوند در بدل پول برای یک سمت خاص فعالیت کنند و به شایعه پراگنی و جنگ روانی – فکری میان هم سن و سالان شان بپردازند در حالیکه عقیده اصلیشان آنچه می گویند، نیست.

این فعالان مدنی تاکید می ورزند که مشکلات موجود در داخل رهبری نظام نیز سبب شده تا جوانان بیشتر تحت تاثیر تبلیغات منفی قرار بگیرند.

بر اساس ارقام صندوق جمعیت سازمان ملل متحد ۶۰ در صد جمعیت افغانستان جوانانی اند که زیر سن ۲۵ سال عمر دارند.

XS
SM
MD
LG