لینک های دسترسی

Breaking News

نیروهای امریکایی کشته شدن ۳۳ غیرنظامی را در کندز تایید کرد


در جریان عملیات مشترک در ماه نوامبر سال گذشته، ۳۳ غیرنظامی در کندز کشته شد
در جریان عملیات مشترک در ماه نوامبر سال گذشته، ۳۳ غیرنظامی در کندز کشته شد

نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان، در گزارشی، کشته‌ و زخمی‌شدن افراد ملکی را در نتیجۀ عملیات حمایوی نیروهای امریکایی در جریان جنگ سال گذشتۀ میلادی در کندز، تأیید کرد.

قوماندانی نیروهای امریکایی گفته است این تحقیقات بر اساس ادعای تلفات افراد ملکی در جریان جنگ کندز انجام شده است و نشان می‌دهد که نیروهای امریکایی به خاطر دفاع از خود عملیاتی را انجام دادند که منجر به کشته و زخمی‌شدن افراد ملکی نیز شده است.

در گزارش آمده است که در جریان نبرد نیروهای افغان و طالبان، در عملیات حمایوی نیروهای امریکایی به تاریخ دوم و سوم ماه نوامبر سال گذشتۀ میلادی، در ساحۀ بز کندهاری در نزدیکی مرکز ولایت کندز، ۳۳ فرد ملکی کشته و ۲۷ تن دیگر زخمی شده اند.

جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، با ابراز تأسف از کشته و زخمی‌شدن افراد ملکی، با قربانیان این رویداد غم‌شریکی کرده است.

جنرال نیکولسن گفته است "بدون توجه به وضعیت موجود، از کشته و زخمی‌شدن افراد بیگناه من از ته قلب متأسفم".

به گفتۀ وی، در جریان آن عملیات، طالبان در منازل مسکونی پناه گرفته بودند و بالای نیروهای ویژه افغان و گروپ کوچکی از همکاران و مشاوران امریکایی آنان، گلوله‌باری کردند.

این تحقیق گفته است که نیروهای امریکایی، به خاطر دفاع از خود و نیروهای افغان، ساحاتی را که طالبان بالای نظامیان افغان و امریکایی، گلوله‌باری کرده بودند، هدف قرار داده اند.

در این گزارش، جنرال نیکولسن، به رئیس جمهور غنی و مردم افغانستان اطمینان داده است که در جریان نبرد، آنان از تمام اقدامات و تدابیر لازم برای حفاظت از غیرنظامیان افغان انجام کار خواهند گرفت.

جنرال نیکولسن تأکید کرده است که آنان به حمایت‌های شان را برای توانمندشدن نیروهای امنیتی افغان ادامه می‌دهند تا از کشورشان دفاع کنند.

بر اساس این تحقیق، در اکتوبر سال گذشته، عملیاتی از سوی نیروهای ویژه افغان و گروپ کوچکی از همکاران و مشاوران امریکایی، در ساحۀ بزکندهاری ولایت کندز به منظور گرفتاری سران طالبان که خشونت‌های مسلحانه ماه اکتوبر کندز را به دوش داشتند، انجام شد.

همچنان وزارت دفاع افغانستان، کشته و زخمی‌شدن افراد ملکی را در این عملیات تأیید کرد.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت، زمانی که نیروهای کماندوی افغان به ساحه رسیدند، طالبان از منازل مسکونی بالای آنان آتش‌باری کردند و با واردشدن تلفات به این نیروها، نظامیان افغان و امریکایی، مجبور شدند که برای دفاع از خود خواهان حمایت هوایی نیروهای امریکایی شوند.

او افزود "ما مجبور بودیم که از قوای هوایی کمک خواستیم، بر اساس این درخواست، قوای هوایی مواضع «دشمن» را هدف قرار دارد که متأسفانه در نتیجه شماری از مردم ملکی ما «شهید» شدند".

بر بنیاد یافته‌های تحقیق، حملات هوایی نیروهای امریکایی، به این دلیل نیز انجام شد که طالبان بالای یک گروپ طبی این نیروها که می‌خواستند اجساد و زخمیان را از میدان نبرد بیرون سازند، گلوله‌باری کردند.

اما قوماندانی نیروهای امریکایی تأکید می‌کند که حملات هوایی اندکی در آن روز انجام شد و هیچ فردی ملکی در میدان نبرد هم دیده نشده بود.

این گزارش علاوه می‌کند، آن شمار افراد ملکی که کشته و زخمی شده اند؛ ممکن در حیات منازلی بوده باشند که طالبان در آنجا پناه گرفته بودند.

در بخشی دیگری از تحقیق گفته شده است، در جریان این عملیات، یک انبار مهمات طالبان نیز منفجر شد که در نتیجۀ آن منازل مسکونی ویران شده و ممکن سبب کشته و زخمی‌شدن غیرنظامیان شده باشد.

این گزارش تأکید کرده است که نیروهای امریکایی به خاطر دفاع از خود عملیات را انجام داده که یک عمل قبول‌شدۀ قوانین و مقررات میدان جنگ است.

بر اساس ارقام نیروهای امریکایی، در جریان آن جنگ، دو سرباز امریکایی و سه کماندوی افغان کشته، چهار سرباز امریکایی و یازده کماندوی افغان زخمی شدند.

در اخیر گزارش هم‌چنان گفته شده است که در آن عملیات به شمول سه سرکردۀ طالبان، ۲۶ تن کشته شدند و ۲۶ جنگجوی این گروه زخم برداشتند.

XS
SM
MD
LG