لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان اقدامات جدی اتخاذ شود


عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان با ابراز نگرانی از افزایش تلفات افراد ملکی، از نهادهای امنیتی این کشور خواست که برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی، اقدامات جدی را روی دست گیرند.

آقای عبدالله در دیدار با مقام‌های "گروپ کاری ارشد محافظت از افراد ملکی"، نمایندگان نهادهای امنیتی افغانستان، نماینده ناتو، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، نماینده کمک‌های بشردوستانه ملل متحد، رئیس حقوق بشر یوناما و نمایندگان یونیسف، اوچا و اداره مهاجرت ملل متحد گفت که میزان تلفات افراد ملکی قابل قبول نیست.

آقای عبدالله افزود "نهادهای امنیتی مسأله جلوگیری از تلفات ملکی را در هرشرایط مدنظر داشته باشند، کوتاهی در این مورد به هیچ صورت توجیه‌پذیر نمی‌باشد".

آقای عبدالله هشدار داد که با عاملان تلفات افراد ملکی "برخورد قانونی" می‌شود.

در این نشست، مقام‌های وزارت دفاع و داخله تأکید کردند که "پالیسی جلوگیری و کاهش تلفات افراد ملکی" نهایی شده است و در جریان عملیات‌های نیروهای افغان، عملی می‌گردد.

معین ارشد وزارت داخله افغانستان گفت، در صورتی که غفلت وظیفوی منسوبین پولیس، منجر به تلفات افراد ملکی گردد به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

به گفته این مقام وزارت داخله، تا اکنون چند تن از منسوبین این وزارت به این اتهام، به سارنوالی معرفی شده اند.

مقام‌های وزارت دفاع نیز تأکید کرده اند که در مورد تخطی‌ها و اتهامات وارده به نیروهای اردو، بررسی خواهند کرد.

توبی لانزر، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد گفت که عملیات‌های زمینی و هوایی نیروهای افغان، منجر به تلفات ملکی شده و از نهادهای امنیتی خواست که در جریان عملیات‌ها در اقدامات خویش دقت نمایند.

آقای لانزر از رهبران حکومت وحدت ملی خواست که برای تأمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری، "تدابیر همه جانبه" برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی روی دست گیرند.

افزایش تلفات افراد ملکی:

در ماه‌های اخیر، با افزایش درگیری میان نیروهای افغان و مخالفان مسلح، تلفات افراد ملکی نیز افزایش یافته است.

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به صدای امریکا گفت که در شش ماه گذشته، تلفات افراد ملکی ۲۵ درصد افزایش یافته است.

هرچند رئیس دفتر کمک‌های بشردوستانه ملل متحد، عملیات‌های زمینی و هوایی نیروهای افغان را دلیل افزایش تلفات افراد ملکی می‌خواند؛ اما وزارت دفاع افغانستان، مخالفان مسلح حکومت را مسؤول تلفات افراد ملکی می‌داند.

سید غفور احمد جاوید، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که نیروهای افغان برای کاهش تلفات افراد ملکی، مطابق یک پالیسی مشخص، عمل می‌کنند.

آقای غفور افزود"طالبان مسلح و تروریستان از خانه‌های مردم و مکان‌های عامه به حیث سنگر استفاده می‌کنند، که خواه ناخواه منجر به تلفات افراد ملکی می‌شود".

بربنیاد آماری که دفتر هیأت معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" اعلام کرده، در نُه ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی، ۶۴۹ فرد ملکی افغان، در جریان درگیری مستقیم میان نیروهای افغان و مخالفان مسلح کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG