لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری میان اردوی سوریه و جنگجویان طرفدار ترکیه ۲۳ کشته برجا گذاشت


نیروهای دموکراتیک سوریه (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
نیروهای دموکراتیک سوریه (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا روز یکشنبه سوم سپتمبر (۱۲ سنبله) گفت که در جریان درگیری میان اردوی سوریه و جنگجویان طرفدار ترکیه ۲۳ نفر کشته شدند.

این درگیری پس از آن رخ داد که جنگجویان طرفدار انقره روز یکشنبه تلاش کردند به شمال‌شرق سوریه نفوذ کنند.

رامی عبدالرحمان، رییس دیدبان حقوق بشر سوریه، گزارش داده است که از جمله ۲۳ کشته، ۱۸ نفر آن جنگجویان طرفدار ترکیه و پنج نفر آن مربوط نیروهای رژیم سوریه بودند. به گفتهٔ عبدالرحمان، در جریان این درگیری، شماری از نیروهای جناح‌های متخاصم زخمی نیز شدند، اما در مورد تعداد دقیق افراد زخمی جزییات ارایه نکرد.

بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، این زد و خورد مسلحانه در منطقهٔ تل تمر واقع در ولایت شمال‌غربی حسکه رخ داده است.

در این گزارش آمده است که گروه‌های شورشی ایتلافی معروف به ''اردوی ملی سوریه'' که از حمایت ترکیه برخوردار اند،‌ در اوایل روز یکشنبه تلاش کردند تا در منطقه نفوذ کنند.

دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است که اردوی سوریه و جنگجویان محلی وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها واکنش نشان دادند که سبب تلفات شد.

منطقهٔ تل تمر در نزدیکی قلمرو مرزی تحت کنترول ترکیه و نیروهای نیابتی آن قرار دارد.

ترکیه از سال ۲۰۱۶ میلادی به اینسو بار‌ها در شمال سوریه بر ضد نیروهای کردی حملات را انجام داده است؛ این حملات انقره موجب شده تا ترکیه مناطق مرزی را زیر کنترول خود داشته باشد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، از دیر مدت زمان به اینسو تلاش کرده است تا "منطقه‌ٔ امن'' به مساحت ۳۰ کیلومتر را در امتداد مناطق سرحدی خود با سوریه ایجاد کند.

آتش بس در سال ۲۰۲۰ به وساطت مسکو، متحد نزدیک دمشق، و شورشیان مورد حمایت ترکیه در شمال‌غرب سوریه صورت گرفت و به طور گسترده عملی نیز شد، با آنهم، درگیری‌ها هر از گاهی میان جناح‌های متخاصم صورت می‌گیرد.

جنگ سوریه پس از آن در سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شد که حکومت بشارالاسد، رییس جمهور آن کشور، تظاهرات مسالمت‌آمیز ضد حکومتی را با خشونت سرکوب کرد. این جنگ نه تنها پای قدرت‌های خارجی، بلکه تندروان اسلام‌گرا را نیز به سوریه کشانید.

در جنگ داخلی سوریه که قدرت‌های خارجی را نیز به خود کشاند،‌ بیش از ۵۰۰ هزار نفر کشته شدند و میلیون‌ها نفر دیگر یا در داخل آن کشور آواره شده اند و یا مجبور به ترک کشور‌شان شدند. در جنگ سوریه، زیربنا‌ها و صنعت آن کشور نیز ضربهٔ شدید را متحمل شده است. روسیه و ایران از حکومت به رهبری بشارالاسد در سوریه حمایت می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG