لینک های دسترسی

Breaking News

سردترین نقطه کره زمین شناسایی شد


دمای سردترین نقطه منفی ۹۳ درجه سانتیگراد بود.
دمای سردترین نقطه منفی ۹۳ درجه سانتیگراد بود.
دانشمندان ناسا و سازمان پژوهشهای زمین شناسی ایالات متحده امریکا با استفاده از ابزارهای پیچیده یی چون دستگاه های نصب شده بر روی ماهواره لندست ۸ که در نیمۀ نخست سال روان میلادی به فضا پرتاب شد، سردترین نقطۀ کره زمین را پیدا کرده اند.

در یک دره به درازای هزار کیلومتر در وسط یک وادی یخی دورافتاده و متروک در شرق قطب جنوب، سردی هوا به منفی ۹۲ تا منفی ۹۳ درجه سانتیگراد می رسد.

پژوهشگران این پروژه، سرما را در این ساحه در فاصلۀ زمانی میان سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ سنجیدند. آنان برای اینکار از یک دستگاه پیشرفته با نام مخفف MODIS کار گرفتند. این ابزار روی ماهواره های ناسا با قدرت تفکیک پذیری بسیار بالا نصب شده است.

در طول فصل زمستان در نیمکره جنوبی از آخرین روز جوزا تا نخستین روز میزان، سردی این مناطق با استفاده از یافته های ماهوارۀ لندست ۸ اندازه گیری شد.

سردترین دمای ثبت شده منفی ۲. ۹۳ درجه سانتیگراد مربوط به دهم اگست سال ۲۰۱۰ بود. پیش از آن سردترین دمای هوا ۸۹.۲ درجه زیر صفر بود که در ۲۱ جون سال ۱۹۸۳ در شرق قطب جنوب توسط ایستگاه تحقیقاتی وستک ثبت شده بود.

تد اسکامبوس، رهبر این گروه پژوهشی از دانشگاه کلرادو گفت: "هرگز در شرایطی به آن سردی نبوده ام و امیدوارم هیچگاهی در چنان شرایطی قرار نگیرم. به من می گویند نفس کشیدن در آن هوا دردناک است و باید به شدت مواظب باشید تا موقع نفس کشیدن، حلق یا شش تان را یخ نزند".

پژوهشگران دریافتند که پایینترین دمای هوا در ایالات متحده امریکا در ایالت الاسکا منفی ۶۲ درجه، در شمال قاره آسیا منفی ۶۸ درجه و در مرتفعترین نقطۀ یخبندان که سطح گرینلند را پوشانده است سردترین نقطه منفی ۷۵ درجه ثبت شده است.

به گزارش ناسا سردترین نقطه مسکونی کره زمین در شمالشرق سایبریا واقع است. در سال ۱۸۰۲ سردی هوا در شهر ورخویانسک و سال ۱۹۳۳ در شهر اویمیاکون به ۶۷ اعشاریه هشت درجه زیر صفر پایین آمد.
XS
SM
MD
LG