لینک های دسترسی

Breaking News

کمپاین در تویتر: حساب های طالبان را ببندید؛ حامیان طالبان: این نتیجهٔ موضع نرم ماست


پس از آنکه میتا صفحات رادیو و تلویزیون ملی حکومت طالبان و آژانس باختر را در فیسبوک و انستاگرام مسدود کرد، برخی از افغان ها از شبکه تویتر نیز می‌خواهند که چنین کند، اما حامیان طالبان این را "تبلیغات" و خلاف اصول رسانه‌ها و آزادی بیان می‌خوانند.

برخی از افغان‌ها روز پنجشنبه ۲۱ جولای (۳۰ سرطان) کارزاری را در شبکه‌های اجتماعی تویتر و فیسبوک آغاز کردند و از شبکه تویتر خواستند تا حسابات طالبان را مسدود کند.

این افغان‌ها با ایجاد هشتگ BanTaliban# از شبکه تویتر خواسته اند که حساب‌های طالبان را ببندند. کاربران با نگارش این مطلب ده‌ها هزار بار این هشتگ را در تویت‌های شان استفاده کرده اند.

اکثر کاربران این هشتگ، مخالف سیاست و عملکردهای حکومت طالبان می‌باشند و افزون بر مقامات حکومت پیشین، فعالان حقوق بشر ،آزادی رسانه‌ها و جامعه مدنی شامل برخی مردم عادی افغانستان نیز می‌شوند. اکثر این کاربران در خارج از افغانستان زندگی می‌کنند.

هدیه ابراهیم خیل، که خود را در تویتر مدافع حقوق زنان می‌خواند، در این کارزار شرکت کرده است. او در تویتی نگاشته است: "نام من هدیه است. من از افغانستان استم. من از حمله طالبان بر پوهنتون ما جان سالم به در بردم. من می‌خواهم تویتر حساب‌های طالبان را ببندد. "

تویت هدیه ابراهیم خیل
تویت هدیه ابراهیم خیل

هدیه ننوشته که طالبان چه زمانی به پوهنتون شان حمله کرده بود، اما طالبان چند سال پیش به پوهنتون کابل و پوهتنون امریکایی در افغانستان حمله کردند و تعدادی از دانشجویان و استادان را کشته و زخمی کردند. سپس طالبان مسوولیت حمله مرگبار بر پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل را نیز بر عهده گرفت که در اثر آن چندین نفر کشته و زخمی شدند.

برخی دیگر از فعالان به بهانهٔ‌ کمپاین، طالبان را محکوم کرده اند که چرا مکاتب متوسطه و لیسه دختران را تعطیل کرده و فعالیت زنان را در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره را متوقف کرده اند.

موسی ظفر، یکی دیگر از کاربران افغان، در تویتر نوشت: "طالبان را ببندید، زیرا آنها دختران را از رفتن به مکتب منع کردند. حساب های طالبان را ببندید، زیرا آنها وزارت امور زنان را بسته اند".

تویت موسی ظفر
تویت موسی ظفر

پس از مسلط شدن دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، این گروه دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دانش‌آموزان دختر بست و برخلاف تعهدات‌اش به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، اعلام کرد که مکاتب دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند. افزون بر آن، طالبان وزارت زنان را مسدود و ساختمان آنرا برای وزارت امر به معروف و نهی از منکر اختصاص دادند.

به نظر می رسد که علاوه بر افغان‌ها، عده‌ای کاربران غیرافغان نیز در این کارزار علیه طالبان شرکت کرده اند، هرچند تشخیص این که آیا واقعاً غیرافغان اند یا خیر، دشوار است.

یکی از کاربران تویتر به نام جسیکا کرونر که خود را فعال حقوق بشر می‌نامد در تویتر نگاشته است: "نام من جسیکا است و از آلمان استم. من از تویتر می‌خواهم که [حساب] طالبان را مسدود کند."

تویت جسیکا کرونر
تویت جسیکا کرونر

شماری از هواداران و مقامات طالبان در شبکه های اجتماعی این کمپاین را محکوم کرده و از کاربران خواسته اند تا این کارزار را توقف دهند.

"جنرال مبین" که در شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از فعالان طالبان شناخته می شود و از مقامات پیشین پولیس حکومت طالبان است، با اشاره به این کمپاین نوشته است که این کار نتیجه "موضع نرم حکومت طالبان" است.

او در تویتر نوشته است: "در شبکه های اجتماعی تبلیغات شدید علیه ااا [امارات اسلامی افغانستان] جریان دارد، این افراد از موضع نرم ما سوء استفاده می کنند... "

ابوشبل، یکی دیگر از فعالان شبکه های اجتماعی طالبان، در تویتی نوشته است: "ممنوعیت‌ در رسانه‌ها، ما را بیشتر متوجه می‌سازد که برای استقرار نظام باید شب و روز تلاش کنیم. به جای دوست و اقارب اشخاص مسلکی و کار فهم را تعیین کنیم. "
معلوم نیست ابوشبل نام واقعی این کاربر تویتر است یا خیر. چنین نام‌های در میان اعراب زیاد رایج است.

تویت ابوشبل
تویت ابوشبل

کارزار BanTaliban# در تویتر پس از آن آغاز شد که میتا که فیسبوک و انستاگرام بخشی از آن است، صفحات رادیو و تلویزیون ملی حکومت طالبان و آژانس باختر را در فیسبوک و انستاگرام مسدود کرد.

میتا در پاسخ به صدای امریکا در مورد مسدود کردن صفحات رادیو تلویزیون ملی افغانستان گفت که به دلیل "پالیسی‌های سازمان‌های خطرناک" این حساب‌ها را مسدود کرده است.

یک سخنگوی این شرکت در ایمیلی به صدای امریکا نوشته است: "بر اساس قانون امریکا، طالبان منحیث سازمان دهشت افگن شناسایی شده اند و بر بنیاد پالیسی‌های سازمان‌های خطرناک ما، از استفاده از خدمات ما منع شده اند. این به این معناست که ما حساب‌های را حذف کردیم که توسط یا به فرمایش طالبان به پیش برده می‌شد."

میتا بدون ذکر نام رادیو تلویزیون ملی همچنان گفته است که با این اقدام از "ستایش"، "حمایت" و نشراتی که از طالبان نمایندگی می‌کرد، جلوگیری کرده است.

این درحالی است که احمد الله وثیق، رییس رادیو تلویزیون ملی که از سوی حکومت طالبان تمویل می‌شود، در صفحهٔ تویتراش این اقدام میتا را "خلاف اصول رسانه‌ها و آزادی بیان" عنوان کرده است.

رییس رادیو تلویزیون ملی از شرکت "فیسبوک" خواسته است تا هرچه زودتر صفحات این رسانه را باز کند.

XS
SM
MD
LG