لینک های دسترسی

Breaking News

اعلام نتایج؛ مقایسه انتخابات افغانستان با کشورهای جهان


پس از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در نزدیک به ۳۰ کشور جهان انتخابات برگزار و نتایج همه اعلان شده است، اما سرنوشت انتخابات افغانستان معلوم نیست.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۲۸ سپتمبر ۲۰۱۹ برگزار شد. بعد از این تاریخ در بیشتر از ۲۰ کشور جهان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی صورت گرفته است که نتایج آن در زمان تعیین شده اعلام و برندگان عملاً به کار آغاز کرده اند.

فردای انتخابات افغانستان، در اتریش انتخابات پارلمانی برگزار شد که نتیجه آن در ظرف چند ساعت پس از ختم روند رای‌دهی اعلان شد.تازه ترین انتخابات در ۱۶ نوامبر در سریلانکا برگزار شد که در نتیجه آن گوتابیا راجاپاکسا رییس جمهور جدید اعلان شد.

اعلام نتایج؛ مقایسه انتخابات افغانستان با کشورهای جهان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:57 0:00

با وجود تردیدها و چالش‌های امنیتی، افغان‌ها در انتخابات اشتراک کردند. مذاکرات دوامدار و بې‌نتیجه صلح و نبود اجماع کامل سیاسی بر اشتراک مردم سایه افگنده بود.

با گذشت بیش از دو ماه، شمارش و باز شماری حدود دو میلیون رای انتخابات افغانستان پایان نیافته است و این سردرگمی برخی شهروندان افغان را خسته و ناراحت کرده است.

الماس و عبدالودود صافی، باشندگان شهر کابل از کميسیون مستقل انتخابات می خواهند که با اعلام فوری نتایج "جنجال جاری" را پایان دهد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روند تفتیش و بازشماری آرای ۲۷ ولایت را تکمیل کرده اما در هفت ولایت هنوز به بازشماری آرا اجازه داده نه شده است.

در آغاز، رهبری کميسیون مستقل انتخابات گفته بود که طی دو روز نتیجه را اعلام می کند اما نه تنها این وعده عملی نشد بلکه اعلام نتایج ابتدایی به تعویق افتاد.

حبیب الرحمن ننگ، رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات می‌گوید که هرگاه روند بازشماری در تمام ولایت‌ها پایان یابد، نتیجه انتخابات را اعلام خواهند کرد.

اصل ماجرا؛ کمیسیون یا نامزدان

عبدالکبیر رنجبر، کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید که کميسیون با "مشکل" روبرو بوده و برخی نامزدان در امور انتخاباتی مداخله می‌کنند.

با این همه انتظار و پروسۀ طولانی آیا نامزدان نتایج انتخابات را می‌پذیرند؟ آیا با گذشت چندین دور انتخابات، فرهنگ برد و باخت در سیاست افغانستان نهادینه شده است؟

عبدالله عبدالله، یکی از نامزدان معترض به تاریخ ۱۷ نوامبر در یک نشست خبری در کابل از کمسیون انتخابات خواست تا فوراً روند شمارش آرا را متوقف کند.

گلبدین حکمتیار، رحمت الله نبیل و برخی نامزدان دیگر نیز خواهان توقف باز شماری آرا و ابطال ۳۰۰ هزار رای شده اند.

اما تکت انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی خواهان اعلام هر چه زودتر نتایج انتخابات است.

امرالله صالح معاون اول دسته انتخاباتی دولت ساز در اخرین مصاحبه اختصاصی اش با صدای امریکا گفته است که "نتایج غیر رسمی" از پیروزی محمد اشرف غنی در انتخابات خبر می دهد.

با اینحال، کشمکش میان کمیسیون مستقل انتخابات و برخی از نامزدان پایان نیافته و هنوز هم مشخص نیست که روند شمارش آرا و در نهایت اعلام نتایج انتخابات افغانستان چقدر زمان خواهد برد.

XS
SM
MD
LG