لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز کار کانگرس در مخالفت با اجندای اوباما


جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان ایالات متحده بودجۀ مصارف وزارت امنیت داخلی ایالات متحده را تصویب کردند. اما در عین حال یک فرمان اجرایی رئیس جمهور باراک اوباما را در حالت تعلیق قرار دادند که مانع خروج میلیون ها مهاجر غیر قانونی از امریکا می گردد.

بارک اوباما طی یک فرمانی در سال ۲۰۱۴ شرایط را برای مهاجرین بدون اسناد در امریکا فراهم ساخت تا از این کشور اخراج نشوند، و علاوه بر دریافت اجازۀ کار ویزۀ پنج ساله نیز به دست آورند.

جمهوری خواهان و دموکرات ها بودجۀ عملیات امنیتی وزارت امنیت داخلی را با توافق آرأ تصویب کردند، اما مخالفین رئیس جمهور در پیش نویس بودجه متنی را درج کرده اند که این وزارت را از مصرف پول در بخش اجرای فرمان رئیس جمهور باز می دارد.

جمهوریخواهان اقدامات آقای اوباما را فراقانونی خوانده می گویند که باید متوقف شود. جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان امریکا می گوید که به خاطر جلوگیری از اقدامات فراقانونی رئیس جمهور رای دادند زیرا به گفتۀ او رئیس جمهور از قانون اساسی پا فرانهاده است.

آقای بینر گفت "وظیفۀ ما اینست تا به مردم امریکا گوش فرا داده و رئیس جمهور را پاسخگو قرار دهیم. رئیس جمهور دست به اقدامی زد که خود بار ها گفته بود صلاحیت انجام آن را ندارد."

جلوگیری از اقدامات 'خودسرانۀ' اوباما

جمهوریخواهان اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را در از انتخابات میان دورۀ کانگرس ایالات متحده به دست آورده و تعهد کردند اقدامات یکجانبۀ رئیس جمهور را معکوس کنند.

اما رئیس جمهور اوباما در سخنرانی ماه نومبر خود گفت که طی یکسال اخیر جمهوریخواهان نخواستند برای تصویب قانونی رای دهند که روی آن اتفاق نظر اعضای هر دوحزب وجود داشت.

آقای در دفاع از امضأی فرمان اجرایی خود گفت "باور دارم که بهترین شیوه برای رفع این مشکل کار مشترک برای تصویب این قانون است. تا زمانیکه این قانون از کانگرس تصویب می شود، من از صلاحیت اجرایی خود استفاده می کنم. صلاحیت که روسای جمهور پیش از من نیز آن کار را کرده بودند."

براساس فرمان رئیس جمهور پس از بررسی سوابق جنایی و پرداخت پول مصارف اداری درخواستی های شان، شمار مشخصی مهاجرین غیر قانونی اجازۀ کار را برای سه سال بدست خواهند آورد.

با وجودیکه جمهوریخواهان کنترول مجلس سنا را در دست دارند، گمان برده می شود که تصویب لایحه در آن مجلس با مشکل مواجه شود زیرا جمهوری خواهان اکثریت قاطع چوکی های سنا را به دست نگرفته اند.

اوباما گفته است که لایحۀ پیشنهادی جمهوریخواهان را رد (ویتو) خواهد کرد و دموکرات ها این موقف جمهوریخواهان را محکوم نموده اند.

از سوی دیگر طرفداران اصلاح قانون مهاجرت به جمهوریخواهان هشدار داده اند که بااینکار رای دهندگان اسپانیایی تبار را در حاشیه می زنند، باوجودآنکه رای آنان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ حیاتی می باشد.

XS
SM
MD
LG