لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش کانگرس برای نقش بیشتر در تصامیم نظامی امریکا


ساختمان کانگرس ایالات متحده
ساختمان کانگرس ایالات متحده

در حالیکه وزارت دفاع ایالات متحده برای اعزام یک هزار مشاور نظامی به افغانستان آمادگی می گیرد، برخی قانونگذاران امریکایی تلاش دارند تا با تصویب یک لایحه جدید، نقش کانگرس را در اتخاذ تصامیم نظامی امریکا افزایش بدهند.

باب کارکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا روز پنجشنبه گفت که این کمیته به زودی روی تعدیل قانون «مجوز استفاده از نیروی نظامی» بحث خواهد کرد.

سناتور کارکر افزود که پیشرفت های زیادی در پیوند به تعدیل این قانون بدست آمده است و به گفته او این تعدیل به گونه یی خواهد بود که حمایت هر دو حزب (جمهوریخواه و دیموکرات) را با خود خواهد داشت.

حکومت دونالد ترمپ به خاطر توجیه برخی اقدامات نظامی امریکا در بیرون از آن کشور به شمول جنگ علیه داعش، از قانون «مجوز استفاده از نیروی نظامی» که در سال ۲۰۰۱ و به دنبال حملات یازدهم سپتمبر تصویب شد، استفاده کرده است.

اما برخی قانونگذاران امریکایی می خواهند با تعدیل این قانون، موارد استفاده از آن را مشخص تر بسازند چون به گفته آنان از این قانون فرا تر از اهداف آن استفاده می شود.

تلاش ها برای تعدیل این قانون در سال های گذشته ناکام مانده است. اختلافات بین جمهوریخواهان و دیموکرات ها در مورد مدت زمان مجوز استفاده از نیروی نظامی، نوعیت گروه های دهشت افگن که علیه آنان اقدام شود و استفاده از نیروی زمینی در عملیات های نظامی، دلایل عدم پیشرفت در تعدیل این قانون پنداشته می شود.

اما از انجاییکه وزارت دفاع ایالات متحده در ماه فبروری طیاره های بی پیلوت بیشتر و مشاوران نظامی تازه نفس به افغانستان اعزام می کند، قانونگذاران امریکایی می خواهند یک بار دیگر برای تعدیل این قانون تلاش کنند و اختلافات شان را کنار بگذارند.

والتر جونز و جان گارامندی، اعضای کمیته خدمات قوای مسلح مجلس نمایندگان امریکا لایحه یی را پیشنهاد کرده اند که بر اساس آن کانگرس باید روی یک قانون جدید «مجوز استفاده از نیروی نظامی» برای افغانستان رای گیری کند.

جونز افزود که قانونگذاران امریکایی از سال ۲۰۰۱ تا کنون نتوانسته اند روی سیاست های امریکا در قبال افغانستان بحث کنند.

در همین حال، تیم کین و جیف فلیک، اعضای مجلس سنای امریکا نیز یک لایحه جدید را برای صدور مجوز جنگ پیشنهاد کرده اند که بر اساس آن امریکا اجازه استفاده از قوه را تنها علیه چند گروه محدود تندرو خواهد داشت و این مجوز پس از پنج سال باطل می شود.

بر بنیاد این لایحه پیشنهادی، قصر سفید برای افزودن گروه های بیشتر دهشت افگن در این فهرست باید اجازه کانگرس را بدست بیاورد.

XS
SM
MD
LG