لینک های دسترسی

Breaking News

سال ۲۰۱۵: رویارویی اوباما و کانگرس امریکا


اوباما و بینر
اوباما و بینر

بعد از سالها مقابله روی بودجه مالی و دیگر مسایل، انتظار تصادمات بیشتر در کانگرس تحت کنترول جمهوریخواهان در ایالات متحده میرود.

مجلس نمایندگان قبلاَ هم تحت اداره اکثریت جمهوریخواهان بود و مجلس سنا با پیروزی بر حزب دیموکرات در ماه نوامبر حال کاملاً تحت اختیار جمهوریخواهان قرار گرفته است.

جمهوریخواهان که از موضوعاتی چون اصلاحات امور مهاجرین که رئیس جمهور اوباما با نادیده گرفتن کانگرس انجام داده بود، خشمگین بوده و تعهد کرده اند که روی یک سلسله مسایل با رئیس جمهور تقابل داشته باشند.

اوباما هم تعهد کرده است که از قدرت ویتوی خود در مقابل تصویب قوانینی که مخالف آن است در مقابل جمهوریخواهان استفاده کند، اما باز هم اوباما تاکید کرده است که برای ایجاد زمینه های مشترک با حزب مخالف در بعضی جهات، از جمله تجارت آزاد، تعدیل قوانین مالیاتی و تقویت مصارف برای زیر بنا ها تلاش خواهد کرد.

رسیدن بیک توافق در میان این همه عدم اعتماد عمیق بین دو طرف، آسان نخواهد بود.

کاون سمیت، سخنگوی جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان میگوید ادعای اینکه بعد از سالها نادیده گرفتن کانگرس حال میخواهید با آن کار کنید، مضحک است.

بینر نیز مستقیماً به این صحبت های آقای اوباما شخصاً پاسخ داده میگوید بجای اینکه برای اصلاح سیستم فرسوده مهاجرین در کشور با هم کار کنیم، آقای رئیس جمهور میگوید که خودش در زمینه اقدام میکند، این شیوه دیموکراسی نیست.

سناتور میچ مک کانل، از حزب جمهوریخواه، که رهبری اکثریت مجلس سنا را بر عهده خواهد گرفت روز یکشنبه گفت که با وجود انقسام در حکومت، مردم امریکا انتظار سازش را روی مسایل کلیدی را دارد.

اما موضوعاتی که کانگرس با آن مواجه است، دنباله دار خواهد بود. مک کانل میگوید که در صدر اجندای قانون گذاران، تصویب به زور پایپ لاین کیستون است. این پایپ لاین سالهاست که تحت غور حکومت اوباما قرار دارد و نفت را از سواحل کانادا به ساحه خلیج گالف ایالات متحده انتقال خواهد داد. اکثر دیموکرات ها این پروژه را تهدیدی برای محیط زیست می پندارند اما حامیان آن میگویند که این برنامه باعث ایجاد کار شده و بر امنیت انرژی قاره شمال امریکا کمک میکند.

یک لایحه مشابه در اینمورد سال قبل در کانگرس رد شد و حتی باوجود موودیت اکثریت جمهوریخواه در دو مجلس، امکان تصویب آن اندک است.

جمهوریخواهان همچنان میگویند که ضعیف ساختن قانون جدید صحی اوباما نیز یکی از اولویت های کاری آنها میباشد.

جمهوریخواهان همچنان پلان دارند که از طرح بودجه پیشنهادی حکومت اوباما برای بودجه وزارت امنیت داخلی به عنوان حربه برای چالش اقدام ماه قبل اوباما برای عادی ساختن روابط با کیوبا استفاده کنند.

مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه میگوید کانگرس این تعزیرات را رفع نخواهد کرد.

روبیو میگوید که برای بحث روی این موضوع آماده است.

بودجه مصرفی حکومت اوباما تا ماه سپتمبر با مبلغ ۱.۱ ترلیارد دالر در اواسط ماه سپتمبر مورد تائید کانگرس قرار گرفت اما بودجه مصرفی برای وزارت امنیت داخلی فقط تا ماه فبروری تصویب شده است زیرا جمهوریخواهان میخواستند به صورت موقتی پول تخصیصی برای اخراج مهاجرین را متوقف سازند. بعد از ماه فبروری، حکومت اوباما باید برای تائید آن مجادله کند.

گزارش از رویترز

XS
SM
MD
LG