لینک های دسترسی

Breaking News

استماعیۀ کانگرس در مورد پالیسی، بودجه و امور کارمندان ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده


امندا بنیت، رییس ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده
امندا بنیت، رییس ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده

امندا بنیت، رییس ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده (USAGM)، مایکل ابراموویتز، رییس جدید صدای امریکا و ستیفن کاپوس، رییس رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی روز سه شنبه نهم جولای (۱۹ سرطان) در مورد بودجه، اولویت‌ها و چالش‌های ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده، با پرسش‌های سخت کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده روبرو شدند.

سکات پیری، عضو جمهوریخواه این کمیته جلسۀ استماعیه را با این پرسش از بنیت آغاز کرد که آیا وی حماس را به صفت یک سازمان تروریستی می‌شناسد. بنیت در پاسخ گفت: "من تعریفی را که از سوی ایالات متحده ارایه شده و حماس را یک سازمان تروریستی می‌پندارد، خواهم پذیرفت."

پیری به خاطری ایمیلی زیر فشار قرار دارد که اندکی پس از حملۀ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ حماس بر اسراییل که منجر به قتل عام حدود ۱۲۰۰ نفر شد، به خبرنگاران صدای امریکا ارسال شده و از آنان خواسته شده بود حماس و اعضای آن را تروریست خطاب نکنند، مگر اینکه نقل قول مستقیم باشد.

هرچند در جلسۀ استماعیه یاد نشد، اما در این یادداشت به خبرنگاران صدای امریکا همچنان گفته شده بود که اعمال گروه حماس را می‌توان "حملات تروریستی یا اعمال تروریستی" توصیف کرد.

بنیت به قانونگذاران امریکایی گفت که پالیسی ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده است که واژۀ "تروریست" را با احتیاط و در زمانی که "مناسب باشد" کار بگیرد.

او همچنان گفت که این اداره اکنون ابزار هوش مصنوعی را به کار بسته است تا اطمینان حاصل کند که تمام بخش‌های آن که به ۴۸ زبان نشرات دارد، پالیسی‌های نشراتی این اداره را همسان دنبال می‌کنند.

مایکل مک‌کال، رییس کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان کانگرس از ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده به عنوان "مشعل آزادی" تمجید کرد که به گفتۀ وی "حقایق را به کسانی می‌رساند که زیر استبداد و سرکوب به سر می‌برند". با اینحال، مک‌کال گفت که مشکلات جدی در چگونگی مدیریت این اداره وجود دارد.

مک‌کال و دیگر قانونگذاران امریکایی در مورد موضوعات دیرینه در ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده سوال کردند، به شمول استخدام دوبارۀ کسی در صدای امریکا که در حکومت قبلی از این اداره منفک شده بود و از سوی یک افشاگر متهم شده و رفتار و اعتبار او زیر سوال برده شده بود.

تم بورچیت، عضو مجلس نمایندگان از بنیت در مورد رسیدگی به مسایل مربوط به کارمندان پرسشی را مطرح کرد و پرسید که آیا برای ادارۀ زیر امر وی مناسب است که هنوز هم کسی را به کار بگمارد که به آزار و اذیت دیگر کارمندان متهم است.

بنیت از ارایۀ پاسخ اجتناب کرد و گفت "نامناسب است که به پرسش‌ها در مورد کارمندان در یک نشست علنی پاسخ بدهد". او گفت که این موضوع از سوی بخش قوای بشری ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده و از سوی این کمیته به گونۀ کامل پیگیری شده است.

کاهش بودجه

این جلسۀ استماعیه همچنان به کاهش بودجه و عملیات ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده تمرکز داشت. روسای صدای امریکا و رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی ابراز نگرانی کردند که کاهش بودجه ماموریت این ادارات را چگونه متاثر خواهد کرد. کاپوس گفت که تاثیر کاهش بودجه "ویرانگر" خواهد بود و رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی "بدون شک هدف روسیه، بلاروس، ایران و چین" است.

کاپوس گفت که اگر کار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در منطقه متوقف شود، شنوندگان آن از آدرس این کشورها و شایعه پراگنی آنان در معرض آسیب‌پذیری قرار خواهند گرفت.

ابرامویتز که سه هفته پیش به صفت رییس جدید صدای امریکا سوگند یاد کرد، نیز گفت که فقدان منابع بر موضوعاتی تاثیر خواهد گذاشت که صدای امریکا و کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان به آن اهمیت می‌دهند و به گونۀ مثال از پوشش خبرها در مورد ایران و روسیه یاد کرد.

او با بیان اینکه شنوندگان در این کشورها اغلباً به صدای امریکا گوش می‌دهند، در مورد کاهش بودجه گفت: "این کار بسیار ویرانگر خواهد بود...زیرا ما یگانه منبع معلوماتی استیم که با اطلاعات غلطی که از آدرس آن حکومت‌ها پخش می‌شود، مقابله می‌کند."

دینا تیتوس، نمایندۀ دموکرات در کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، از کاپوس در مورد السو کورماشیوا، خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی پرسید که از اکتوبر ۲۰۲۳ به اینسو در روسیه در بازداشت به سر می‌برد.

رییس رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی به این کمیته در پیوند به قضیۀ کورماشیوا گفت که به باور وی "او به خاطری متهم شده است که به باور ما، او با ما کار می‌کند".

روسیه کورماشیوا را متهم کرده است که پاسپورت امریکایی خود را در نزد مقامات روسی ثبت و راجستر نکرده و به دلیل اینکه خود را به صفت کارمند خارجی ثبت نکرده، قوانین نظامی سانسور روسیه را نقض کرده است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده تا کنون مشخص نکرده است که کورماشیوا "به گونۀ نادرست بازداشت" شده است. برخی اعضای کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده از اینکه تا کنون وزارت خارجۀ ایالات متحده این اقدام را نکرده است، ابراز نگرانی کردند.

گزارشگر: کریستینا کایسیدو سمیت، بخش انگلیسی صدای امریکا
برگردان: بخش دری صدای امریکا

گروه

XS
SM
MD
LG