لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش‌دهی کمیته‌های جرگۀ مشورتی صلح


روسای ۵۱ کمیته جرگه مشورتی صلح، امروز پنجشنبه (۱۲ ثور) گزارش‌های کمیته‌های شان را در یک نشست علنی با تمام اعضای جرگه شریک می‌سازند.

اعضای جرگه در ۵۱ کمیته دیروز روی پرسش‌هایی کار کردند که قبلا با کمیته‌ها شریک شده بود و هر کمیته نتایج بحث‌های شان را در قالب گزارش کوتاه در چهارمین روز جرگه مشورتی صلح، با سایر اعضا در میان می‌گذارد.

تلاش برای ترغیب طالبان برای گفتگوهای صلح، پاسداری از ارزش‌های ملی در روند مصالحه، ترکیب اعضای هیات مذاکره کننده با طالبان و موقف افغانستان در برابر همسایه‌ها و سایر کشورها - که اتهام‌های حمایت از مخالفان مسلح بر آنها وجود دارد - شامل این پرسش‌ها است.

به اساس رویکرد جرگه، رئیس هر کمیته پنج دقیقه فرصت دارد تا نظریات خود را روی این موضوعات در جریان امروز با اعضای جرگه شریک سازند.

عبدالرب رسول سیاف، رئیس جرگۀ مشورتی صلح در آغاز نشست امروز گفت که گزارش‌های ۵۱ کمیته، در یک ‌گزارش واحد ترتیب می‌شود و گزارش مشترک بعد از این که اعلامیه جرگه نشر شد، در اختیار اعضای جرگه قرار خواهد گرفت.

آقای سیاف گفت: "می‌شود که در مورد کدام گزارش پیش دوستان ملاحظه‌ای باشد، حتما آن در کمیته‌ها حل شده، حتی اگر حل هم نشده باشد، به خاطر حفظ نظم و آبروی مجلس... نوشته کند، به ما روان کند و ما آماده ایم که ملاحظۀ وی را در نظر بگیریم".

شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ابراز نگرانی کرده اند که ممکن محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از این جرگه برای اهداف سیاسی‌اش نفع ببرد.

بر بنیاد ادعای این نامزدان، به دلیل همین نگرانی ۱۲ تکت انتخاباتی و شماری از احزاب سیاسی از اشتراک در این جرگه خودداری کرده اند.

اما آقای سیاف این نگرانی ها را بی اساس خواند و گفت که برگزاری جرگه هیچ هدفی به جز مشوره دادن در مورد صلح ندارد.

قرار است تا پایان امروز اعضای جرگه مشورتی صلح، سفارش‌های شان را در خصوص گفتگوهای صلح در یک اعلامیه مشترک به حکومت افغانستان بسپارند. انتظار می‌رود این اعلامیه روز جمعه منتشر شود.

چهار روز برای بحث در جرگۀ مشورتی صلح در نظر گرفته شده بود؛ اما اکنون طوری معلوم می‌شود که این جرگه برای یک روز دیگر تمدید خواهد شد.

XS
SM
MD
LG