لینک های دسترسی

Breaking News

تداوم درگیری‌ها در مالستان و جاغوری


مقام‌های مالستان و جاغوری ولایت غزنی گفته اند که هنوز هم درگیری‌ها در این دو ولسوالی ادامه دارد.

ضامن‌علی هدایت، ولسوال مالستان غزنی به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که هنوز هم، در محاصرۀ جنگجویان طالبان قرار دارند و و جنگ در این ولسوالی فروکش نکرده است.

فاطمه رحیمی، یک عضو شورای ولایتی غزنی گفت که طالبان نیروهای شان را روستایی تحت کنترول شان در جاغوری بیشتر کرده اند.

به گفتۀ وی، هم اکنون به صورت وقفه‌یی درگیری‌ها در این ولسوالی جریان دارد.

خانم رحیمی افزود که نیروهای پولیس و اردوی ملی از مسیر ولسوالی قره باغ به سوی جاغوری حرکت کرده اند .

دفتر سانه‌های پولیس غزنی در خبرنامه‌ای گفته که هفت حملۀ طالبان در ولسوالی‌های جاغوری، مالستان، گیرو، اندر، قره باغ و مربوطات مرکزغزنی عقب زده شده؛ اما تلفات به دو طرف وارد نگردیده است.

وضعیت بیجاشدگان غزنی

مقام‌های محلی بامیان، تأیید کرده اند که آمار بیجاشدگان جاغوری و مالستان در این ولایت به مرز ۶۵۰ خانواده رسیده است.

آمریت عودت و مهاجرین ولایت بامیان به صدای امریکا گفت که تا کنون برای ۴۰۰ خانواده از بیجاشدگان جنگ جاغوری و مالستان کمک‌های اولیه صورت گرفته و در حال حاضر ۲۵۰ فامیل دیگر به کمک‌های فوری بشری نیاز دارند.

عزیزالله امین‌یار، آمر امور مهاجرین و عودت کنندگان بامیان گفت: "۲۵۰ خانواده امشب به بامیان آمده اند و ما در تلاش هستیم تا نهادهای همکار ما کمک رسانی کنند؛ اما کمک رسانی نهادهای همکار بسیار کُند است".

عبدالرحمان احمدی، سخنگوی والی بامیان با نگرانی گفت که در صورت عدم همکاری نهادهای همکار ملی و بین‌المللی ادارۀ محلی بامیان با نبود کمک‌ها برای بیجاشدگان مواجه خواهد شد.

صدها خانواده به دلیل شدت جنگ از ولسوالی‌های مالستان و جاغوری در یک هفته اخیر به بامیان آواره شده اند و بسیاری از این خانواده‌ها هم اکنون در مساجد، منابر و خانه‌های مسکونی مردم بامیان به سر می‌برند.

صدها خانواده از مالستان و جاغوری به بامیان آواره شده اند
صدها خانواده از مالستان و جاغوری به بامیان آواره شده اند

مقام‌ها گفته اند که کمبود مواد سوخت، کمبود مواد غذایی و البسۀ زمستانی از مشکلات عمدۀ بیجاشدگان در بامیان است و نهادهای همکار باید در این زمینه به صورت عاجل همکاری کنند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG