لینک های دسترسی

Breaking News

قراردادهای برق‌رسانی برای خوست، لوگر و پکتیا امضا شد


قرار است افغانستان در پنج سال آینده شش میلیارد دالر در بخش تولید انرژی سرمایه گذاری کند.
قرار است افغانستان در پنج سال آینده شش میلیارد دالر در بخش تولید انرژی سرمایه گذاری کند.

دافغانستان برشنا شرکت دو قرارداد برق رسانی را به ارزش ۵۵.۸ میلیون دالر امریکایی با دو شرکت هندی به امضا رسانید، که در نتیجۀ آن ۴۴۵۰۰ خانواده، از انرژی برق مستفید خواهند شد.

این قراردادها دیزاین، تهیه و تدارک تجهیزات، نصب، تست و مونتاژ شبکه‎های توزیعی در بخش‎های از سه ولایت افغانستان را در برمی‎‌گیرد که در جریان چهار ماه تکمیل خواهد شد.

قدرت‌الله دلاوری رئیس شرکت برشنا چاشت امروز شنبه، پیش از امضای این قراردادها گفت هزینۀ این پروژه‎ها از کمک‎های بلاعوض بانک انکشاف آسیایی پرداخت می‎شود.

آقای دلاوری افزود این پروژه‎ها، تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به بهره برداری سپرده خواهد شد، که در نتیجۀ آن، سیزده هزار خانواده در ولسوالی پل اعلم ولایت لوگر، هژده هزار و پنج‌صد خانواده در شهر گردیز و ولسوالی ځدران ولایت پکتیا و سیزده هزار خانواده در ولایت خوست از انرژی برق مستفید خواهند شد.

این دوقرارداد با شرکت‎های هندی "جگوار" و "انجلیک" به امضا رسید. به گفتۀ د افغانستان برشنا شرکت، شرکت‎های هندی، در همکاری با شرکت‎های افغانی کار این قراردادها را به پیش خواهند برد.

در همین حال توماس پنیلا نمایندۀ بانک انکشافی آسیا گفت هزینۀ این پروژه‎ها که از سوی آنان برداخت می‎شود بخشی از کمک‎های بلاعوض ۱.۴۹ میلیارد دالری این بانک برای افغانستان است.

آقای پنیلا افزود که بانک انکشافی برای تکمیل شدن این پروژه‎ها، کمک‎های تخنیکی نیز کرده است. او تأکید کرد که راه اندازی چنین پروژه‏ها سبب پیشرفت اقتصادی و ایجاد شغل در افغانستان می‎شود.

تکمیل شدن این پروژه برابر با تکمیل شدن لین پنج‎صد کیلو ولت ترکمنستان برای افغانستان است.

دولت افغانستان برنامه دارد که در جریان پنج سال، شش میلیارد دالر را برای تولید دوهزار میگاوات برق سرمایه‌گذاری کند.

این در حالیست که سال گذشتۀ میلادی محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته بود که در جریان پنج ماه هفت صد میلیون دالر از سوی سکتور خصوصی در بخش تولید انرژی سرمایه‎گذاری شده است.

افغانستان همین‌اکنون ۱۶۰۰ میگاوات برق دارد که یک هزار میگاوات آن وارداتی است که فقط شش‌صد میگاوات آن از منابع داخلی تولید می‌شود.

XS
SM
MD
LG