لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات میان دوره‌ای امریکا و پیامدهای آن در دو سال آینده


قرار است انتخابات میان دوره‌ای کانگرس ایالات متحده به تاریخ هشتم نومبر برگزار شود
قرار است انتخابات میان دوره‌ای کانگرس ایالات متحده به تاریخ هشتم نومبر برگزار شود

قانونگذاران حزب دموکرات اکنون در هر دو مجلس کانگرس ایالات متحده اکثریت دارند، اما ممکن است انتخابا میان دوره‌ای کانگرس که قرار است به تاریخ هشتم نومبر برگزار می‌شود، این معادله را تغییر دهد.

سیاستمداران جمهوری‌خواه امریکا تلاش دارند که با تمرکز بر مسایل اقتصادی، اکثر کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص دهند و در عین حال، دموکرات‌ها نیز با راه اندازی کمپاین‌ها به حمایت از حق سقط جنین و برخی مسایل دیگر در صدد کسب حمایت رای‌دهندگان اند.

رقابت برای کسب اکثریت در مجلس سنای ایالات متحده بسیار تنگاتنگ است و به گفتۀ مچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا، فرصت این حزب برای کسب اکثریت در سنا ۵۰ درصد است.

رای‌دهندگان امریکایی در انتخابات هشتم نومبر برای انتخاب کردن تمام ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان و ۳۴ عضو مجلس سنا به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

در حال حاضر، ۲۲۴ عضو مجلس نمایندگان و نصف اعضای مجلس سنای کانگرس ایالات متحده دموکرات اند و به اضافۀ یک حق رای در سنا برای معاون رییس جمهور، دموکرات‌ها اکنون در هر دو مجلس اکثریت اند.

مجلس نمایندگان

دموکرات‌ها به رهبری ننسی پلوسی، از سال ۲۰۱۸ به اینسو، در مجلس نمایندگان کانگرس امریکا اکثریت دارند. با اینحال، اگر جمهوری‌خواهان بتوانند فقط پنج کرسی دیگر مجلس را به خود اختصاص دهند، اکثریت را کسب خواهند کرد.

جمهوری‌خواهان خوش‌بین اند که ده‌ها کرسی دیگر مجلس را در انتخابات دو هفتهٔ آینده برنده خواهند شد و دلیل تاریخی هم برای این خوش‌بینی دارند، زیرا در عصر کنونی، هر حزبی که ادارۀ قصر سفید را در اختیار داشته است، در انتخابات میان‌ دوره‌ای بازندۀ مجلس نمایندگان شده و در سال ۲۰۱۸ و در وسط دورۀ ریاست جمهوری دونالد ترمپ نیز چنین شد.

در صورت پیروزی در مجلس نمایندگان، قانونگذاران جمهوری‌خواه رییس جدید مجلس را معرفی کرده و سر از تاریخ سوم جنوری ۲۰۲۳ ریاست مجلس نمایندگان را عهده دار شده و سپس تصمیم خواهند گرفت که کدام قوانین برای رای‌گیری عمومی به اعضای مجلس فرستاده شود.

مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه

کیوین مک‌کارتی، رهبر اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، از قبل طرح "تعهد به امریکا" را پیشکش کرده است که در برگیرندۀ طیف گستردۀ سیاست‌های اقتصادی، امنیتی و دیگر پالیسی‌هایی است که جمهوری‌خواهان در نخستین روزهای کار کانگرس آینده به آن خواهند پرداخت.

اکثریت شدن جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان کانگرس امریکا، موفقیتی برای دونالد ترمپ خواهد بود، زیرا دموکرات‌های مجلس تلاش دارند تا ترمپ را به خاطر یورش ششم جنوری ۲۰۲۱ بر مقر کانگرس ایالات متحده پاسخگو قرار دهند.

اکثر جمهوری‌خواهانی که در کارزارهای کنونی انتخاباتی شرکت کرده اند، به شمول کسانی که به تازگی تلاش برای کسب عضویت مجلس نمایندگان کرده اند، به ترمپ وفادار بوده و برخی از آنان پالیسی‌ها و موضع‌گیری‌های رییس جمهور پیشین را سرمشق کار شان قرار داده اند.

بایدن و مجلس جمهوری‌خواه

در صورت که جمهوری‌خواهان اکثریت را در مجلس نمایندگان به دست بیاورند، اولویت‌های دموکرات‌ها چون حق دسترسی زنان به سقط جنین، رسیدگی به تغییرات اقلیمی و وضع محدودیت‌های سختگیرانه بر حق ملکیت اسلحه در حاشیه رانده خواهد شد و اجندای رییس جمهور بایدن برای دو سال اخیر ریاست جمهوری‌اش با چالش جدی مواجه خواهد شد.

با اینحال، فرض بر اینکه جمهوری‌خواهان قوانینی را بر خلاف اجندای بایدن تصویب کنند، هیچ یک از این مصوبات بدون امضا و توشیح رییس جمهور بایدن به قانون مبدل نخواهد شد.

طرح‌هایی چون بودجۀ حکومت، افزایش سطح قرضۀ فدرال و مسایل نظامی که برای عملکرد درست حکومت ضروری است، به نقطۀ تنش میان قانونگذاران جمهوری‌خواه، دموکرات و قصر سفید مبدل خواهد شد.

بایدن پیش از احراز کرسی ریاست جمهوری و پیشتر از آن معاونیت ریاست جمهوری، برای چندین دهه عضو مجلس سنای کانگرس ایالات متحده بود و همواره از اعتبار میان اعضای هر دو حزب سخن گفته و به کار با جمهوری‌خواهان ابراز آماگی کرده است. اما جمهوری‌خواهان میل اندکی به این کار داشته و مخالفت با بایدن را اولویت خود قرار داده اند.

سنای جمهوری‌خواه

مجلس سنا ممکن است پس از انتخابات میان‌دوره‌ای به یکی از دو حزب عمدۀ رقیب – جمهوری‌خواه و دموکرات - متمایل شود، اما حزبی که اکثریت سنا را کسب می‌کند، به احتمال زیاد با اختلاف بسیار اندک از حزب دیگر، اکثریت خواهد داشت. به این معنا که بایدن بدون توجه به اینکه چه کسی آنجا اکثریت را دارد، می‌تواند نقاط مشترک بیشتری در سنا پیدا کند. بسیاری از دستاوردهای قانونی بایدن در مقام ریاست جمهوری، محصول جانبی مذاکرات دو حزبی در سنا بوده است.

با این حال، مجلس سنا به رهبری جمهوری‌خواهان می‌تواند لوایحی را تصویب کند که از جانب مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه ارسال می‌شود و بر بایدن فشار سیاسی وارد می‌کند. جمهوری‌خواهان همچنین کنترول کمیته‌های مجلس سنا و به همراه آن، قدرت انجام تحقیقات و نظارت بر حکومت را دوباره به دست می‌آورند.

اگر مجلس سنا در کنترول جمهوری‌خواهان باشد، همچنین می تواند به کسانی که از سوی رییس جمهور برای سمت‌های قضا و خدمت در پست‌های اجرایی معرفی می‌شوند، رای اعتماد ندهد که این امر، عرصه را در دو سال آینده برای بایدن تنگ خواهد کرد.

سنای دموکرات

اگر دموکرات‌ها اکثریت خود را در مجلس سنا حفظ کنند و جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان پیروز شوند، بعید به نظر می‌رسد که این دو مجلس نقاط مشترک زیادی پیدا کنند. اما جمهوری‌خواهان می‌توانند برای تصویب برخی از قوانین، دموکرات‌های میانه‌رو سنا را جذب کنند.

اگر دموکرات‌ها بتوانند اکثریت خود را در مجلس نمایندگان و سنا حفظ کنند، به احتمال زیاد، مذاکرات دربارۀ برخی از اجنداهای بایدن را که هرگز تصویب نشد، از سر می‌گیرند، از جمله برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی جو بایدن که کار روی آن به دلیل اختلافات درونی دموکرات‌ها متوقف شد.

تقسیمات حوزه‌های انتخاباتی مجلس

به دلیل تقسیم بندی مجدد حوزه‌های انتخاباتی که به مجالس ایالتی اجازه می دهد در صورت تصمیم، مرزهای حوزه‌های انتخاباتی خود را ترسیم کنند، انتخابات در اکثر حوزه‌های انتخاباتی مجلس نمایندگان رقابتی نیست. بسیاری از قانونگذاران ایالتی خطوط مرزهای حوزه‌‌های انتخاباتی را طوری ترسیم‌ می‌کنند که به یک حزب در برابر حزب دیگری برتری می‌دهد.

با این حال، رقابت بر سر ده‌ها کرسی جریان دارد، از جمله بسیاری از کرسی‌هایی که در اختیار دموکرات‌هایی است که در سال ۲۰۱۸ در حوزه‌های انتخابی حومۀ شهرها پیروز شدند و توانستند اکثریت را در مجلس نمایندگان کسب کنند.

XS
SM
MD
LG