لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر امریکا: صلاحیت والی بلخ مسالمت‌آمیز منتقل شود


سفیر امریکا در کابل گفت که ختم جنجال‌ها ارگ و بلخ نباید سبب خشونت گردد
سفیر امریکا در کابل گفت که ختم جنجال‌ها ارگ و بلخ نباید سبب خشونت گردد

جان بس، سفیر امریکا در افغانستان، عطامحمد نور را والی پیشین بلخ می‌خواند و می‌گوید که باید هر چه زودتر ممکن است، صلاحیت‌ها به والی جدید منتقل گردد.

سفیر امریکا که امروز در نخستین نشست خبری‌اش سفارت امریکا در کابل گفت، جنجال برکناری عطامحمد نور، والی پیشین بلخ از قدرت، باید سبب ایجاد خشونت نگردد و افغانستان پس از این جایی برای خشونت و جنجال ندارد.

سفیر بس، گفت "ما به این باوریم و مهم است که این جنجال و انتقال صلاحیت از عطا والی پیشین به والی جدید باید مسالمت‌آمیز باشد. جایی برای خلق بحران زیاد در جامعه وجود ندارد.

آقای بس گفت، هیچ کسی بالاتر از قانون نیست و بر اساس قانون اساسی افغانستان، رئیس جمهور این کشور حق دارد که مقام‌های ولایتی را از قدرت برکنار کند.

او گفت، تمام ابعاد حل معضل برکناری والی پیشین بلخ باید به منافع ملی افغانستان تمام شود و منافع شخصی در آن درنظر گرفته نشود.

به باور وی، با دوام این معضل، تروریستان در افغانستان نفع می‌برند "خشونت کافی هست، در این جامعه خشونت فراوان وجود دارد. این حکومت، ادارۀ ولایتی و سایر مردم عام با مشکلات متعدد دست به گریبان اند".

مذاکرات صلح

سفیر امریکا گفت، امریکا برای مذاکرات صلح با طالبان هیچ پیش‌شرطی ندارد؛ اما دنبال این است که چگونه پروسۀ صلح به کامیابی می‌انجامد و به گفتۀ وی، این که پروسه صلح چگونه و چه زمانی آغاز می‌گردد، ایالات متحده امریکا هیچ پیش‌شرطی نمی‌گذارد.

آقای جان، به پاسخ سوال خبرنگار صدای امریکا در مورد اظهارات روز گذشتۀ سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه – که گفته است که روسیه حاضر است برای آغاز مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان، پلت‌فورم بسازد – گفت که از این موضع روسیه استقبال می‌کند.

او افزود "در حالی که از چراغ سبز روسیه استقبال می‌کند، اما این مهم است که ابتکار صلح باید از جانب افغان‌ها باشد".

داعش

سفیر امریکا در کابل همچنان گفت که هیچگونه گفتگوی صلح با داعش در میان نیست و به گفتۀ وی از آنجایی که داعش راه جنگ را برگزیده است، باید کشته شود یا هم گرفتار گردد.

آقای بس، گفت "از این موقع می‌خواهم استفاده کنم و شایعاتی که نشر می‌شود. افغانستان گروه داعش را به افغانستان نیاورده، امریکا هیچگاه از داعش حمایت نکرده است، نه از ایجاد این گروه و نه هم از حملات آن. ما از تلاش‌های نیروهای امنیتی افغان حمایت می‌کنیم".

جان بس، سفیر جدید امریکا در افغانستان، پیش از این سفیر کشورش در ترکیه بود که در اواخر ماه سپتامبر به حیث سفیر امریکا در افغانستان گماشته شد.

XS
SM
MD
LG