لینک های دسترسی

Breaking News

کمیته حفاظت از خبرنگاران به طالبان: فیسبوک را محدود یا مسدود نکنید


کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) از حکومت طالبان خواسته است که طرح محدود یا مسدود کردن شبکهٔ اجتماعی فیسبوک را در افغانستان لغو کند.

این کمیته که مقر آن در شهر نیویورک ایالات متحده است، ناوقت روز دوشنبه هشتم اپریل (۲۰ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفت که از گزارش‌ها در این مورد نگران است.

کمیته حفاظت از خبرنگاران از مقامات طالبان خواست تا از اقداماتی که بیشتر مانع جریان آزاد اطلاعات در این کشور می‌شود، دست بردارد.

نجیب‌الله حقانی، سرپرست وزارت مخابرات حکومت طالبان ششم اپریل (۱۸ حمل) در مصاحبه‌ای با طلوع نیوز گفت که این وزارت پالیسی محدودکردن یا مسدودکردن کامل شبکه اجتماعی فیسبوک در افغانستان را روی دست گرفته است.

بر بنیاد اعلامیه کمیته حفاظت از خبرنگاران از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، این گروه خبرنگاران را بازداشت کرده، وبسایت‌های خبری مرتبط به افغانستان را بسته و دسترسی به رسانه‌های خارجی را محدود کرده است.

به گفته این کمیته، صفحات فیسبوک رسانه‌های خارجی که در افغانستان ممنوع شده اند، برای خوانندگان در داخل افغانستان قابل دسترس است.

حکومت طالبان نشرات رادیویی و تلویزیونی صدای امریکا و رادیو آزادی که توسط کانگرس ایالات متحده حمایت مالی می‌شود، بی‌بی‌سی بریتانیا و دویچه وله آلمان را در داخل افغانستان ممنوع کرده است.

بی لی یی، هماهنگ‌کننده برنامه آسیایی کمیته حفاظت از خبرنگاران گفته است که طرح طالبان برای محدودکردن یا مسدودکردن شبکه فیسبوک ضربه بیشتری به آزادی اطلاعات در افغانستان خواهد زد.

او تاکید کرده است: "پلتفورم‌های رسانه‌های اجتماعی، از جمله فیسبوک، به پر کردن خلای ناشی از افول صنعت رسانه‌ای افغانستان از زمان تسلط طالبان در اگست ۲۰۲۱ و سرکوب آزادی مطبوعات کمک کرده‌ اند. ممنوعیت پیشنهادی بدترشدن سانسور توسط طالبان را برجسته می‌کند".

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به کمیته حفاظت از خبرنگاران گفته است که فیسبوک در افغانستان مسدود نخواهد شد، اما محدودیت‌هایی بر آن اعمال خواهد شد.

فیسبوک یکی از پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی در افغانستان است که به طور گسترده توسط رسانه‌ها برای انتشار خبرها و اطلاعات در افغانستان استفاده می‌شود.

گروه

XS
SM
MD
LG