لینک های دسترسی

Breaking News

گشایش دفتر شراکت استراتیژیک امریکا و افغانستان


رئیس جمهور ایالات متحده دفتر جدیدی را برای تطبیق پروژه های شراکت استراتیژیک بین افغانستان، پاکستان و ایالات متحده ایجاد کرده است.

دفتر شراکت استراتیژیک با افغانستان و پاکستان در بخش کاهش عملیات غیر نظامی وزارت خارجۀ ایالات متحده در افغانستان مساعدت خواهد کرد.

این دفتر در چوکات وزارت خارجۀ ایالات متحده، حکومت رئیس جمهور باراک اوباما را در تطبیق پروژه های مربوط به انتقال روابط از حالت کنونی به شراکت ستراتیژیک کمک خواهد کرد.

ایجاد این دفتر، به اساس فرمان اجرائیه یی رئیس جمهور اوباما، در حالی اعلام می شود که امضأی توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی تا هنوز بین واشنگتن و کابل امصأ نشده است. اما ایالات متحده و افغانستان در ماه جولای سال ۲۰۱۲ موافقتنامۀ استراتیژیک همکاری های دراز مدت را امضأ کردند.

به اساس خبرنامۀ کاخ سفید، همکاری ها در بخش امنیت، اقتصاد، فرهنگ، دپلوماسی و فناوری صورت خواهد گرفت و تمرکز ویژه بر حاکمیت قانون، تطبیق برنامه ها و نظارت از پروژه ها جلب خواهد شد.

رئیس جمهور باراک اوباما این دفتر را به هدف تقویت همکاری ها برای بهبود ثبات در افغانستان و پاکستان تا زمان عادی شدن فضای دپلوماتیک بین سه کشور ایجاد کرده است.

این دفتر به ریاست یک مسئول در واشنگتن و نمایندگی ها در افغانستان و پاکستان برای پیشبرد پروژه های سکتور های مختلف حکومت ایالات متحده در دو کشور فعالیت خواهد کرد.

ایالات متحده خروج تدریجی سربازان امریکایی را از افغانستان از قبل آغاز کرده و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۴ تمام آنها از افغانستان بیرون شوند.

در صورتی که توافقنامۀ امنیتی بین دو کشور امضأ نشود، حضور قوای امریکایی در افغانستان مشروعیت حقوقی نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG