لینک های دسترسی

Breaking News

دراگون به ایستگاه بین‌المللی فضایی لنگر انداخت


دراگون یا کپسول حامل دگ هرلی و باب بنکن، دو فضانورت ناسا ساعت ۱۰:۱۶ پیش از چاشت یکشنبه ۳۱ می (۱۱ جوزا) به ایستگاه بین‌المللی فضایی رسید.

دراگون (آژدها) ساعت ۳:۲۲ پس از چاشت شنبه ۳۰ می توسط راکت فالکون۹ شرکت خصوصی فضایی سپیس‌اکس از مرکز فضایی کینیدی در ایالت فلوریدای امریکا به مدار زمین انتقال داده شد.

حدود ۱۹ ساعت پس از این پرواز تاریخی، هرلی و بنکن به عنوان نخستین فضانوردانی که توسط فضاپیمای یک شرکت خصوصی به ایستگاه بین‌المللی فضایی رسیده اند، ثبت تاریخ شدند.

فضاپیمای دراگون و راکت فالکون۹ ساخت شرکت خصوصی سپیس‌اکس اند که پس از حدود یک دهه، از قلمرو امریکا، فضانوردان را به مرکز بین المللی فضایی انتقال می‌دهد.

ادارۀ ملی تحقیقات فضایی امریکا یا ناسا به تاریخ هشم جولای ۲۰۱۱ پرتاب شاتل‌های فضایی را متوقف کرد و از آن زمان تا کنون فضانوردان امریکایی توسط سفینه‌های سیوز روسی به ایستگاه بین‌المللی فضایی سفر می‌کنند که رفت و برگشت هر فضانورد امریکایی توسط سفینۀ فضایی روسی حدود ۸۶ میلیون دالر هزینه بر‌ می‌دارد.

با رسیدن فضاپیمای دراگون به ایستگاه بین‌المللی فضایی، نیمۀ نخست پرواز این فضاپیما تکمیل شد و با سپری کردن وقت در فضا و برگشت موفقانۀ آن به زمین این سفر تکمیل خواهد شد.

از آنجاییکه صفحات انرژی خورشیدی سفینۀ دراگون در فضا بیش از چهار ماه تاب آورده نمی‌تواند، توقع نمی‌رود که اقامت این دو فضانورد در ایستگاه بین‌المللی فضایی از چهارماه بیشتر طول بکشد.

با اینهمه، پرواز دراگون به فضا آزمایش نهایی این سفینه است، پس از برگشت مصوون هرلی و بنکن به زمین و ارزیابی معلومات گردآوری شده در این پرواز، جواز سیر و حرکت میان زمین و ایستگاه بین‌المللی فضایی به شرکت سپیس‌اکس داده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG