لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش جرایم جنایی در شهر های بزرگ افغانستان


وزارت داخله افغانستان میگوید که جرایم جنایی در شش ماه نخست سال روان میلادی نسبت به شش ماه سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

نجیب الله دانش، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان، در مصاحبه با صدای امریکا آمار دقیق این جرایم را ارایه نکرد، اما گفت که "بعضی سرقت ها، جرایم کوچک، سرقت موبایل و سرقت واسطه نسبت به گذشته افزایش یافته است. اما جرایم بزرگ سازمان یافته یک اندازه کاهش یافته است."

بدتر شدن اوضاع امنیتی و افزایش جرایم در شهر های بزرگ، موجب نگرانی جدی سکتور خصوصی در افغانستان شده است.

افزایش جرایم جنایی در شهر های بزرگ افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:10 0:00

​میر افغان صافی، رئیس شورای سراسری صرافان و خدمات پولی افغانستان، در مصاحبه با صدای امریکا گفت که "در تمام افغانستان به خصوص در شهر کابل امنیت سرمایه گذاران تامین نیست."

آقای صافی همچنین گفت که به دلیل گسترش ناامنی، سرمایه گذاران سکتور خصوصی حتا نمی توانند به محل کار شان بدون نگرانی بروند و در برخی اوقات حتا کودکان شان نمی توانند به مکتب بروند.

آقای صافی همچنان میگوید که از یک سو سرمایه گذاران با مشکلات جدی امنیتی مواجه اند و از سوی دیگر، حکومت در قسمت تمدید جواز اسلحه به آنان کمک نمی کند و این وضعیت زندگی آنان را بیشتر معروض با خطر می کند.

نگرانی از افزایش نا امنی و جرایم جنایی در حالی در افغانستان مطرح می شود که یک روز قبل(دوشنبه ۲۷ اگست) دو پیلوت قوای هوایی افغانستان در یک بخش امن شهر کابل توسط افراد ناشناس سوار بر موترسایکل ترور شدند. اما تا حال، مسوولیت این ترور را کسی بر عهده نگرفته است.

برخی از کارشناسان می گویند که گروه های دهشت افگنی و شورشیان به طور معمول مقامات افغان و سکتور خصوصی را در افغانستان مورد حملات قرار می دهند و یا در برخی موارد دست به اختطاف آنان می زنند. بنابراین، در برخی اوقات تفکیک میان ارتکاب جرایم با انگیزۀ جرمی و سیاسی دشوار است

XS
SM
MD
LG