لینک های دسترسی

Breaking News

موثریت حملات راکتی کروز برضد داعش در ننگرهار


مقامات افغان در ولایت ننگرهار می گویند که برای ریشه کن کردن مخفیگاه های داعش در این ولایت از حملات راکت های کروز استفاده می کنند و این حملات بیشتر از هر شیوه دیگر نظامی خوب و مفید تمام شده است.

این بار اول است که پس از سقوط حکومت طالبان و سرکوبی القاعده در افغانستان، قوای نظامی ایالات متحده امریکا در برابر مخالفان مسلح دولت افغانستان از راکت های نوع کروز استفاده می کند.

عطاء الله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار در مصاحبه ویژه به صدای امریکا گفت پس از آن که قوای زمینی از ریشه کن کردن مخفیگاه های داعش در اچین عاجز ماندند، قوای ائتلاف به رهبری ایالات متحده امریکا قصد حملات با راکتهای کروز بر ضد داعش را انجام داده است و این حملات مفید بوده است.

سخنگوی والی ننگرهار می گوید که پس از دستور رئیس جمهور غنی برای از بین بردن داعش در مدت چند هفته، حملات کروز از میدان هوایی جلال آباد بر اهداف داعش آغاز شده و داعش را در مناطق صعب العبور اچین و کوت در محاصره قرار داده اند.

آقای خوگیانی می گوید "معلوماتی که با ما شریک شده این حملات راکت های کروز است که تاهنوز خیلی موثر تمام شده {است}. کدام هدف را که اینها قرار می دهند همان هدف به دست می آید. تا هنوز در ولسوالیهای کوت واچین از آن استفاده صورت گرفته و این یک آزمایش کامیاب بوده است.

خوگیانی افزود در آینده در مناطق مختلف ننگرهار و ممکن در همه کشور از آن نوع حملات استفاده صورت گیرد. او می گوید تا ۲۵حمله با راکت های کروز صورت گرفته است.

دگرمن شیرین آغا فقیری، سخنگوی قول اردوی ۲۰۱سیلاب در شرق افغانستان به صدای امریکا گفت که دیشب در اثر شش حمله راکتی در ولسوالی کوت ۳۸ داعشی کشته شده و یک دیپوی آنها به دست نیروهای افغان افتاده است.

فقیری گفت در برابر داعش از حملات زمینی و هوایی استفاده می شود که پیشرفت های قابل ملاحظه را در پی داشته است.

این مقام قولی اردوی شرق افغانستان گفت " ۳۸ نفر از گروه داعش در ولسوالی کوت از بین رفته و همچنان سلاح و مهمات شان به دست آمده که در همان ساحه انفجار داده شده، طوریکه به ما معلومات است نیروهای ائتلاف بین المللی زیادتر شده در افغانستان به خصوص در پی از بین بردن داعش در اثر انداخت های از میدان هوایی جلال آباد در هفته گذشته تلفات زیادی را به دشمنان مردم افغانستان بخصوص داعش وارد کرده اند."

برخی آگاهان امور نظامی آغاز حملات راکت های نوع کروز ایالات متحده امریکا در برابر داعش در ننگرهار را نشانه همکاری امریکا با دولت افغانستان و مبارزه قاطع آن کشور با داعش می خوانند.

محمد آصف شینواری، آگاه مسایل سیاسی و نظامی می گوید "در طول همین یک سال که گروه مخالف مسلح دولت بنام داعش در ننگرهار فعالیت خود را آغاز کرده، تا بحال حمایت نیروهای خارجی از جمله امریکا از نیروهای افغان یک جنبه سمبولیک داشت اما از چند روز به اینطرف حملات راکتی را اینها بر ضد داعش آغاز کرده اند که گفته می شود یکی از نمونه های تغییر موضع گیری نیروهای خارجی در برابر مخالفان مسلح دولت افغانستان باشد."

از مدت یک و نیم هفته به اینطرف حملات زمینی و هوایی نیروهای مشترک افغان و ائتلاف در برابر داعش در ننگرهار افزایش یافته است.

از مدتی به اینطرف همه روزه ده ها تن از جنگجویان گروه داعش کشته و زخمی می شوند و باشنده گان ولسوالیهای کوت، ده بالا و اچین این حملات هوایی را موثر خوانده اند.

حملات راکت های نوع کروز از بزرگترین و نادرترین حملات نیروهای امریکایی است که بعد از سرکوبی القاعده در افغانستان،در برابر داعش نیز استفاده می شوند.

XS
SM
MD
LG