لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه برای افغانستان پس از ۲۰۱۴ آمادگی میگیرد


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه وارد بیشکک، مرکز قرغزستان شد تا درنشست غیر رسمی سازمان امنیت جمعی یا ( سی اس تی او) اشتراک کند . قرار است کشورهای عضو این پیمان که متشکل از ارمنستان، روسیه سفید، قزاقستان، قرغزستان، روسیه و تاجکستان است وضعیت در افغانستان پس از خروج نیرو های ناتو در سال ۲۰۱۴ را مورد غور قرار دهند.

با خروج نیروهای ناتو و امریکایی از افغانستان، روسیه و شماری از کشورهای آسیای میانه از گسترش ناامنی و افزایش قاچاق مواد مخدر در منطقه نگران اند.

سازمان اطلاعات روسیه در هفته گذشته از افزایش نفوذ جنگجویان طالب در افغانستان هشدار داد.

عبدالحمید مبارز، آگاه مسایل سیاسی می گوید روسیه در حالی که از بدتر شدن وضعیت امنیتی نگرانی دارد در تلاش توسعه نفوذ در منطقه است.

آقای مبارز به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "روسیه می خواهد تا نفوذ خود را روی کشور های آسیای میانه بیشتر سازد و این امر در صورتی به دست می آید که کشور های آسیای میانه از خروج قوت های خارجی و نفوذ طالبان در منطقه خوف داشته باشند تا باشد که کشورهای آسیای میانه مجبور شوند تا وابستگی آنها با روسیه بیشتر شود و همچنان عساکر روسی در سرحدات افغانستان بیشتر شود."

تهدیدات جدی؟

آقای مبارز همچنان می گوید که شماری از کشورها، بویژه روسیه، در بروز احتمالی تهدیدهای امنیتی از افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ مبالغه می کنند. او می گوید پایان یافتن ماموریت جنگی امریکا در افغانستان الزاما به معنی برگشت طالبان به قدرت نیست.

یولیا سنچن کوف، خبرنگار بخش روسیه در صدای امریکا می گوید نگرانی های امنیتی روسیه از وضعیت افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴، مشروع می باشد.

یولیا گفت "با خروج نیرو های امریکایی از افغانستان احتمال زیاد می رود که فعالیت های گروه های شورشی که حالا نیرو های امریکایی علیه آن می جنگد، به مناطق دیگر سرایت کند و اینکار برای تمام منطقه پیامدهای امنیتی در قبال خواهد داشت."

به باور یولیا، روسیه خواهان حضور نیروهای خارجی در افغانستان است تا آنان در ثبات منطقه هم دوش افغان ها با تهدیداتی که از دیگر کشور های وارد می شود، بجنگند.
XS
SM
MD
LG