لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی امریکا برای وضع تعزیرات اقتصادی بر چین


ایالات متحده از سرقت سایبری اسرار تجارتی از جانب چین شاکی می باشد
ایالات متحده از سرقت سایبری اسرار تجارتی از جانب چین شاکی می باشد

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا برای وضع تعزیرات برشرکتها و افراد چینی که از سرقت سایبری اسرار تجارتی ایالات متحده نفع برند فرمان اجرایوی را صادرکرده است.

واشنگتن پست با نشر خبر آمادگی برای وضع تعزیرات برچین نوشته است که این عمل احتمالاً قبل از سفر شی جی پپنگ رئیس جمهور چین به ایالات متحده به اجرا درخواهد آمد. گفته می شود که طرح چنین موضوع درین زمان نشان دهندۀ یاس ایالات متحده از اعمال چین می باشد.

روزنامه واشنگتن پست به نقل قول از چندین مقام اداره اوباما می نویسد که ایالات متحده هنوز در مورد اعلام این تعزیرات تصمیم نهایی نگرفته است. درین تعزیرات انجماد دارایی ها و مانع شدن از معاملاتی شامل می گردد که دخالتی در حملات سایبری داشته باشد.

روزنامه می نویسد ممکن چین یگانه کشوری نباشد که در شبکه های کمپیوتری رخنه می کند یا هک را انجام می دهد تا اسرار تجارتی را به دست بیاورد، اما بدون شک فعالترین همۀ رخنه کنندگان انترنتی می باشد.

روزنامه از قول اداره تحقیقاتی فدرال ایالات متحده (اف بی آی) می نویسد که سال گذشته ۵۴ درصد موارد رخنه کردن به کمپیوترها افزایش یافته است که چین عامل بیشتر آن دانسته شده است.

اما چین این اتهامات را رد کرده و تاکید می ورزد که خود قربانی حملات سایبری می باشد. در ۲۰۱۳، ادوارد سنودن، قراردادی اداره امنیت ملی، رازی را افشا ساخت و آن برنامه تفتیش وسیع جهانی از جانب استخبارات ایالات متحده بود.

در اپریل ۲۰۱۵ اوباما فرمان اجرایی را صادر کرد که به اساس آن برنامه تعزیرات مالی به منظور سرزنش افراد و گروهایی بیرون از ایالات متحده که درحملات سایبری دخیل بوده باشند عملی می گردد.

انکیت پاندا از نشریه دپلومات می گوید او فکر نمی کند ایالات متحده نبرد سایبری را علیه چین اعلام کند. به فکر او این کوشش صرف برای معتدل ساختن رویه چین میباشد تا به این کشور وانمود شود که افراد و کمپنی ها در برابر سرقت و جاسوسی سایبری قیمت گزافی را باید بپردازند.

چین نیز خود استدلال می کند که خاصتاً بعد از افشاگری های ادوارد سنودن این یگانه کشوری نیست که دست به چنین کاری میزند و حتی خود ایالات متحده نیز به چنین کاری دست میزند. اما امریکا می خواهد تاکید کند که هدف قراردادن امنیت ملی از طریق تفتیش از جاسوسی متفاوت می باشد.

ایالات متحده اردوی چین را به خاطر فراهم آوری تسهیلات برای سرقت دارایی های فکری به نفع شرکت های چینی متهم می کند. ازین سبب ایالات متحده با وضع تعزیرات اقتصادی می خواهد نشان دهد که به هیچ وجه چنین عملی را تحمل نمی تواند.

اما واشنگتن پست به نقل قول از مقامات امریکایی می گوید که وضع تعزیرات به تنهایی کارگر واقع نشود مگر اینکه فشارهای دیپلوماتیک، تعمیل قانون، اقدامات نظامی و استخباراتی همه دست به دست هم داده و بتواند وضع را برای چین دشوار سازد. اما ممکن است که چین نیز به اقدام متقابل بپردازد.

گریگ آستین از مرکز امنیت سایبری در آسترالیا می گوید وضع این نوع تعزیرات وقتی قابل توجیه بوده می تواند که ایالات متحده به طور واضح به ثبوت برساند که افراد و کمپنی های چینی در کدام مورد از سرقت اسرار تجارتی امریکا نفع برده اند.

آستین می گوید تنها درچند مورد محدودیست که می توان سرقت سایبری را در انظارعام به ثبوت رسانید. یکی ازین موارد وقتی است که اشخاص و کمپنی ها به طور واضح کدام دیزاین و غیره چیزها را به سرقت برده باشند.

در جهان امروز بیشترمعاملات کاروباری در ملای عام قرارمی گیرد و دیزاین ها نیز به وفرت دردسترس موجود است. ازین سبب اکنون به ثبوت رسانیدن چنین ادعا ها دشوار گردیده است.

او می گوید درین شکی نیست که کمپنی ها درجهان کوشش می کنند معلومات تجارتی را به دست بیاورند اما باید گفته شود که تبدیل کردن این یافته ها به معلومات قابل استفاده در امورتجارتی از عهده شرکتهای چینی برآمده نخواهد توانست.

آستین می گوید اداره اوباما باید توازنی را بین هدف قراردادن شرکتهای مشخص چین و لفاظی ها برای متهم کردن حکومت این کشور در جاسوسی های تجارتی برقرارکند.

گزارش: ویکتور بی تی، صدای امریکا
برگردان: عبدالواجد عادل

XS
SM
MD
LG