لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر بریتانیا کشتار هندی ها را 'شرم آور' عنوان کرد


رهبر برتانیا قتل عام هندی را توسط امپراتوری آنزمان انگلیس در سال ۱۹۱۹"شرم آور" عنوان کرد و بر محل یادبود آنها در هند اکلیل گل گذاشت.

دیوید کمرون، اولین صدراعظم بریتانیا است که به باغ «جالیانوالا» در شهر شمالغربی امرتسر سفر می کند، اما از عذرخواهی رسمی به خاطر اعمال ۹۴ سال قبل کشورش خودداری کرد.

آقای کمرون در کتاب ثبت یادداشت بازدید کنندگان نوشت که "آن واقعه به طور عمیق رویداد شرم آور در تاریخ برتانیا بود" – رویدادی که وینستون چرچیل، صدراعظم وقت بریتانیا آن را در آن زمان "هیولایی" توصیف کرده بود.

صدراعظم بریتانیا در ادامۀ پیامش نوشت است "ما نباید هرگز فراموش کنیم که اینجا چه رخ داد. و در خاطرات ما باید درک کنیم که بریتانیای کبیر از اعتراض صلح آمیز درسراسر جهان حمایت میکند."

بعد از دیدار کمرون از باغ «جالیانوالا»، مقامات مسوول به آقای کمرون اطراف معبد طلایی امرتسر را نشان دادند. این معبد همچنین به نام هرمندر صاحب، مقدس ترین زیارتگاه پیروان سک شناخته می شود.

پارک واقع در امرتسر، مکان حملۀ سربازان استعماری بریتانیا بر هندی های غیر مسلح بود که برای تقاضای استقلال راهپیمایی کرده بودند.

بیش از ۳۰۰ هندی در این قتل عام کشته شدند، که باعث تحریک جنبش استقلال و آغاز ختم حاکمیت بریتانیا بر شبه جزیره هند شد.

ملکه الیزابت دوم از عین مکان در سال ۱۹۷۷دیدن کرد و اکلیل گل را در آنجا گذاشت. او آن کشتار را "دردناک" عنوان کرده بود.

دیدار کمرون از معبد امرتسر در ختم سفرش به هند با سفر تقویت تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور در زمینه های انرژی، زیربنا، بیمه، بانکداری و پرچون فروشی همراه می باشد.
XS
SM
MD
LG