لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار بم کنار جاده در پاکستان تلفات برجا گذاشت


تصویر از آرشیف صدای امریکا
تصویر از آرشیف صدای امریکا

مقام‌های امنیتی ایالت خیبر پشتونخوا روز جمعه پنجم جولای (۱۵ سرطان) از وقوع انفجاری در بخشی این ایالت خبر داده و گفته اند که در اثر آن، کم از کم سه نفر کشته و هفت نفر دیگر زخمی شده اند.

این انفجار در منطقه پل جلال از مربوطات شهر مردان این ایالت رخ داده است. خالد خان، یکی از مقام‌های پولیس در ایالت خیبر پشتونخوا به رسانه‌ها گفت که "تروریستان ناشناس" مواد انفجاری را در نزدیکی "پل جلال" جاسازی و انفجار داده‌اند.

به گفتۀ این مقام پولیس پاکستان، انفجار زمانی به وقوع پیوست که کاروان پولیس این ایالت مصروف گشت زنی در این ساحه بود.

او افزود که در این انفجار به یک موتر پولیس و یک واسطۀ نوع ریکشا آسیب وارد شده و قربانیان این انفجار نیز سرنیشنان ریکشا بوده‌اند.

بر اساس معلومات پولیس ایالت خیبر پشتونخوا، در این انفجار هفت نفر به شمول دو منسوب پولیس زخمی شده که آنان برای درمان به شفاخانه منتقل شده اند.

پولیس این ایالت گفته است که پس از این انفجار، نیروهای زیادی به محل رسیده و آنان ضمن آغاز تحقیقات در بارۀ این انفجار، عملیات جستجو برای بازداشت عاملان آن را آغاز کرده اند.

ظهور افریدی، یک مقام دیگر پولیس، در محل در محل وقوع انفجار به رسانه‌ها گفته که این بم کنار جاده توسط ریموت کنترول انفجار داده شده است.

تا اکنون مسوولین انفجار را فرد و یا گروهی به عهده گرفته است. اما در گذشته، تحریک طالبان پاکستان مسوولیت حملات مشابه را بر عهده گرفته است. تحریک طالبان پاکستان با طالبان افغان رابطه نزدیک دارد و به گفته اسلام‌آباد، این گروه در افغانستان پایگاه‌های امن دارد و حملات شان را از خاک افغانستان در پاکستان سازماندهی می‌کند، اتهامی که طالبان افغان همواره آنرا رد کرده‌اند.

این در حالی است که روز گذشته هدایت‌الله خان، سناتور پیشین پاکستان، در نتیجۀ یک انفجار مشابه در ساحۀ باجور، از مربوطات ایالت خیبر پشتونخوا کشته شد.

به گفتۀ پولیس، بر اساس تحقیقات، بم کنار جاده که موتر حامل هدایت الله خان را آماج قرار دارد، توسط ریموت کنترول انفجار داده شد. مقامات گفتند که در این رویداد چهار همراه این سناتور نیز کشته شدند. تا اکنون هیچ شخص یا گروهی مسوولیت این انفجار مرگبار را بر عهده نگرفته است.

تندروان مرتبط با گروه تحریک طالبان پاکستانی و شاخهٔ خراسان گروه داعش همواره نیروهای امنیتی، بزرگان قومی طرفدار حکومت و ساستمداران را در نواحی مختلف ایالت خیبرپشتونخوا هدف قرار می‌دهند.

این انفجارات در حالی صورت گرفته که نیروهای نظامی پاکستان و ایالات متحده سرگرم تمرینات دو هفته‌ای مبارزه با تروریزم اند. این تمرینات نظامی دوجانبه به تاریخ ۲۹ جون در مرکز ملی مبارزه با تروریزم در شهرک پبی خیبرپشتونخوا آغاز شده است.

حملات دهشت افگنی در ماه‌های اخیر در پاکستان افزایش یافته و جان صدها غیرنظامی و نیروهای امنیتی این کشور را گرفته است.

گروه

XS
SM
MD
LG