لینک های دسترسی

Breaking News

حاصلات بادام دایکندی ۵۰ درصد کاهش یافته است


دهقانان ولایت دایکندی با نگرانی از کاهش تولید بادام در این ولایت می‌گویند که در سال‌جاری برعلاوۀ کاهش ۵۰ درصدی محصول بادام، قیمت این محصول نیز به گونهٔ بی‌ سابقۀ کاهش یافته است.

بادام دایکندی یکی از عمده ترین منابع عایداتی دهقانان و باشندگان این ولایت است. باغداران در این ولایت می‌گویند که در سال گذشته یک سیر بادام را مبلغ ۱۲صد افغانی به فروش میرساندند اما امسال سیر ۴ صد افغانی این محصول، خریدار ندارد.

خان‌علی، یکی تولید کنندگان بادام و تجار محلی این محصول در دایکندی به صدای امریکا گفت که در سال‌های گذشته تا ۳۰۰ سیربادام تولید می‌کرد اما عدم همکاری ریاست زراعت برای مبارزه با امراض درختان بادام، حاصل درختان بادام او را صفر کرده است.

خان‌علی، افزود: ":باغ‌های ما را امسال سرما برد هیچ حاصل نداشتیم، در مرکز یک مقدار بادام است که قیمت ندارد نسبت به سال های گذشته قیمت پایین است، از دولت امیداوری نداریم که برای ما همکاری نماید، خودم امسال یک کیلو هم حاصل نگرفتم".

بادام دایکندی
بادام دایکندی

باغداران و دهقانان دایکندی از ریاست زراعت این ولایت می خواهند که برای بهبود محصولات زراعتی این ولایت ازجمله بادام، درختان اصلاح شده و مقاوم در برابر سرما و امراض را در اختیار آنان قرار دهد.

رضا، یکی دیگر از باغداران دایکندی گفت که صدها درخت بادام وی در اوایل امسال از اثری سردی هوا از حاصل بازماند و در تابستان، خشکسالی و نبود آب سبب شد که درختانش از بین بروند.

رضا، گفت:" وضعیت چندان خوب نیست، در اوایل امسال درختان ما را سرما زد و بعد خشکسالی سبب شد که درختان حتی خشک شوند".

به گفته این باغداران، امسال حاصل بادام درختانش از ۱۶۰ سیر به ۴۰ سیر کاهش یافته است.

ریاست زراعت ولایت دایکندی نیز تأیید می‌کند که محصولات بادام این ولایت در سال‌جاری به دلیل سرمای بهاری و خشکسالی، بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

سید عبدالوهاب فیروزی، رئیس زراعت ولایت دایکندی به صدای امریکا گفت:" بیشتر از ۵۰ درصد حاصلات ما متضرر شده است، سال گذشته در حدود ۲۵ هزار متریک تن حاصل داشتیم، امسال در کنار خشکسالی سردی ناگهانی بادام و سایر درختان مثمر را آسیب رساند که در حدود ۱۰ تا ۱۳ هزارمتریک تن حاصل داریم".

اما ریاست زراعت دایکندی به باغداران این ولایت وعده می‌دهد که در سال آینده طی دو مرحلۀ، در بهار و خزان درختان اصلاح شده بادام را در اختیار باغداران در این ولایت قرار خواهد داد.

ولایت دایکندی در مرکز افغانستان یکی از مناسب ترین ولایات برای پرورش و تولید بادام در این کشور است که به گفتۀ مسؤولان محلی این ولایت، ۲۴ نوع بادام در این ولایت تولید می‌شود.

بادام "ستاربایی" یکی از مرغوبترین نوع از محصولات بادام دایکندی است که یک سیر آن در بازارهای داخلی تا ۶ هزار افغانی به فروش میرسد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG