لینک های دسترسی

Breaking News

زندانیان آزاد شدهٔ طالبان به میدان نبرد بر می‌گردند - گزارش


نشریه فارن پالیسی با نشر گزارشی گفته است که بر اساس یک "تحقیق محرم" اکثریت زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند، دوباره منحیث "جنگجویان و قوماندان" به میدان نبرد برگشته اند.

به گزارش فارن پالیسی، این تحقیق نشان می‌دهد که زندانیان رها شدۀ گروه طالبان سلاح برداشته و برای سقوط حکومت افغانستان و تعویض آن به "امارت اسلامی" در مقابل نیروهای امنیتی افغان به جنگ ادامه داده اند.

در این گزارش آمده است که در مقالهٔ "پروژهٔ گفتمان صلح افغان" نوشته شده در پوهنتون کوینز در بیلفاست ایرلند شمالی که هنوز نشر نشده و فارن پالیسی به آن دسترسی یافته است، مایکل سمپل و فیلیکس کووین، کارشناسان طالبان از برگشت زندانیان این گروه به میدان جنگ نوشته اند.

این دو کارشناس گفته اند که از میان ۱۰۸ زندانی گروه طالبان که تحقیق روی آنان صورت گرفته است، "۶۸ در صد آنان دوباره با این گروه مدغم شده، فعالانه در جنگ نقش دارند، قصد جنگ را دارند و یا هم سمت‌های نظامی یا سیاسی را اشغال کرده اند."

بر اساس این مقاله، هشت در صد مصاحبه شدگان گفته اند که می‌خواهند دوباره به میدان نبرد برگردند، اما به دلیل مخالفت خانواده‌های شان، اکثراً،‌ همسران شان، نتوانسته اند. ۲۴ یا ۲۷ در صد دیگر شان گفته اند که به دلایل مختلف، نخواسته اند دوباره سلاح بردارند.

پیش از این وزارت دفاع افغانستان به صدای امریکا تایید کرده بود که برخی از زندانیان طالبان رها شده دوباره در میدان نبرد بازداشت شده اند.

قول اردوی شاهین به تاریخ ۲۶ جولای با نشر تصویری از دو فرد نوشته است: "در تاریخ ۱۲/۳/۱۳۹۹از زندان رها شدند و دستش روی قرآن گذاشتند که از این پس دست از جنایت می‌کشند. ولی روز گذشته از منطقه شیشه خانه ولسوالی فیض آباد جوزجان، در حالی که سر راه قطار اکمالاتی اردوی ملی کمین گرفته بود(بودند)، دستگیر شد(شدند)."

با آنهم در این گزارش آمده است که شماری از زندانیان رها شده در جریان مصاحبه گفته اند که عدم برگشت آنان به میدان جنگ، بهایی است که باید برای جاری نگهداشتن رهایی سایر زندانیان پرداخته شود.

اما شماری دیگری گفته اند که تعهد علنی این گروه برای عدم برگشت به جنگ، "بی معنی" بوده است.

گروه طالبان که همواره در مورد این چنین گزارش‌ها واکنش نشان می‌دهد، تا زمان نشر این گزارش (در ویب سایت صدای امریکا) اظهار نظر نکرده اند.

حکومت افغانستان نیز تا هنوز در مورد این گزارش تبصره نکرده است.

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری در قطر امضا شد، حکومت افغانستان باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان را رها کرده و طالبان نیز ۱۰۰۰ اسیر دولت را از بند رها کنند و سپس مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

شورای امنیت ملی افغانستان هفته گذشته از تکمیلی روند رهایی زندانیان هر دو طرف خبر داد.

با آنهم این شورا گفته است که برای یافتن راه حل به زندانیانی که جامعهٔ جهانی در مورد آنان ملاحظه دارد، تلاش‌های دپلماتیک جریان دارد.

بر اساس توافقنامه دوحه، پس از تکمیلی روند رهایی زندانیان، مذاکرات بین الافغانی آغاز خواهد شد، اما این مذاکرات که قرار بود در قطر آغاز شود بنابر دلایل نامعلوم به تاخیر افتاده است.

XS
SM
MD
LG