لینک های دسترسی

Breaking News

داعش هنوز هم یک تهدید است—مقامات امریکایی


داعش در شهر موصل با شکست مواجه شد، اما تهدید این گروه هنوز هم تا اندازۀ پا بر جاست
داعش در شهر موصل با شکست مواجه شد، اما تهدید این گروه هنوز هم تا اندازۀ پا بر جاست

باوجود شکست تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش در شهر موصل عراق، مک گورک، نمایندۀ ارشد ایالات متحده در ائتلاف ضد داعش​، می گوید که تندروان این گروه هنوز هم یک تهدید در شرق میانه به شمار می رود.

با وجود ادامۀ تهدید داعش، آقای مک گورک گفته است تندروان داعش که شهر رقۀ سوریه مصروف جنگ اند، از بین خواهند رفت.

در حال حاضر، باور بر این است که حدود ۲۰۰۰ تندرو داعش در شهر رقۀ سوریه که اکثر شان شهروندان خارجی از شمال افریقا، شرق میانه و آسیای مرکزی اند، در محاصره گیر مانده اند.

با وجود شکست داعش در شهر موصل عراق، برخی از مقامات امریکایی و تحلیلگران می گویند که حدود ۱۳ هزار تندرو داعش هنوز هم در عراق و سوریه، فعالیت دارند و موجودیت آنان هنوز هم یک تهدید است.

بروس هافمن، تحلیلگر سیاسی، اما می گوید که بسیاری از رهبران داعش در شهر رقه در جنگ ایستادگی نخواهند کرد، مثلی که در شهر موصل عراق از خود ایستادگی نشان ندادند و از شهر های موصل و رقه به سایر شهر های کوچک مثل کنار دریای فرات و ولایت غربی انبار عراق فرار کردند.

تحلیگران می گویند که تندروان داعش در عراق ممکن از تکتیک حمله و فرار استفاده کنند و به این ترتیب قوای عراقی را هدف قرار بدهند. اما به گفتۀ آنان چنین تکتیک تندروان داعش متکی به دو عامل دیگر است: یکی موثریت قوای امنیتی ضد داعش و دوم عملکرد مردم محل.

عواقب انتقامجویی و کشتار ها

تحلیلگران هشدار می دهند که هرگاه کشتار تندروان بر اساس انتقامجویی و فرقه گرایی صورت بگیرد، چنین کار موجب خواهد شد تا مسلمانان سنی مذهب نا راضی شوند و شرایط برای تندروان داعش مساعد شود تا بیشتر افراد را از میان سنی مذهبان استخدام کنند—قسمیکه در آغاز ظهور داعش پیروان سنی مذهب در شکل گیری داعش نقش بازی کردند.

علاوه بر آن، تحلیلگران با ابراز نگرانی گفته اند که نه بغداد و نه واشنگتن پلان همه جانبه برای ثبات در عراق دارند، پلانی که در بر گیرندۀ عدالت انتقالی وادارۀ همه شمول شهر موصل آن کشور باشد.

دیوارد گارتنستین راس، تحلیلگر مسایل ضد دهشت افگنی در بنیاد دفاع از دموکراسی مستقر در شهر واشنگتن دی سی، می گوید که شهر های که از تصرف تندروان داعش آزاد می شوند، باید پلان ایجاد ثبات را در پی داشته باشد، در غیر آن "بار دیگر با خطر جدی مواجه خواهیم شد، زیرا برندۀ جنگ شده ایم، اما صلح را باخته ایم. در گذشته، شاهد چنین وضعیت بوده ایم."

این تحلیلگر همچنین می گوید که ایالات متحده باید از جنایات که توسط قوای ایرانی بر ضد غیر نظامیان سنی مذهب در عراق صورت می گیرد، جلوگیری کند.

به نظر می رسد که اوضاع در شهر رقۀ سوریه با عراق، متفاوت است. سخنگوی قوماندانی مرکزی ایالات متحده، گفته است زمانیکه تندروان داعش در شهر رقه با شکست مواجه شدند، قدرت و صلاحیت به شورای ملکی شهر رقه سپرده خواهد شد و امنیت آن شهر توسط قوای امنیتی آن شهر تامین خواهد شد.

در عین حال، سخنگوی قوماندانی مرکزی ایالات متحده گفته است که قوای ائتلاف ضد داعش از طریق آموزش به شرکای محلی خود تلاش می کند تا قوانین جنگی را رعایت کنند و با مظنونین داعش که دستگیر شده اند مطابق قانون برخورد کنند.

با آنهم، در جریان این هفته، اتهاماتی وجود دارد که مردم محلی که قبلاً تحت سلطۀ داعش به سر می بردند، یا متهم به عضویت آ« گروه تندرو شده اند و یا هم متهم به هواداری از آن گروه شده اند.

در عراق وضعیت جدی تر است. گروه های حامی حقوق بشر شواهدی را مستند سازی کرده اند که نشاندهندۀ انتقامجویی ها و کشتار است. بر اساس گزارش ها، بسیاری از این انتقامجویی ها از سوی گروه های شیعه مذهب که از ایران متاثر اند، صورت می گیرد.

نشر نوار ویدیویی که نشاندهندۀ "روش وحشیانۀ بازجویی" از مظنونین تندرو می باشد، یکی از اقداماتی هشدار دهنده تلقی شده است. به گفتۀ حامیان حقوق بشر، چنین اقدامات در عراق و سوریه به سرعت موجب اعتراضات پیروان سنی خواهد شد.

علاوه بر آن، مثل شبکۀ القاعده، داعش نیز در شرق میانه و افریقای شمالی، گروه های وابسته به خود را دارد—به خصوص در لیبیا و مصر. تحلیلگران به این باور اند که تندروان وابسته به داعش نیز آمادۀ جنگ طولانی مدت اند.

XS
SM
MD
LG