لینک های دسترسی

Breaking News

سال‌ها پس از شکست داعش هزاران ایزدی هنوز هم آواره و درگیر مشقت اند


در شهر سلیمانیۀ کردستان در عراق، یک کمپ بیجاشدگان میزبان هزاران ایزدی است که تا هنوز نتواسته اند به خانه‌های شان در ساحۀ سنجار در ولایت نینوای عراق برگردند.

نزدیک به سه سال پس از شکست گروه دولت اسلامی یا داعش در عراق، این بیجاشدگان ایزدی تا هنوز در کمپ‌ها زندگی می‌کنند. شماری زیادی از آنان منتظر شنیدن خبری در مورد عزیزان شان می‌باشند که در سال ۲۰۱۴ توسط داعش اختطاف شده اند.

یافیه شیوان، یکی از این بیجاشدگان با یادآوری زمان حملۀ داعش بر روستاهای ایزیدی نشین گفت: "وقتی داعش حمله کرد، کودکان سوختانده شدند، مردم کشته شدند. ما هرگز فراموش نخواهیم کرد. ما دیدیم که کودکان ما را گرفتند و ما هیچ کاری کرده نتوانستیم".

آنانی که مانند شیوان توانستند فرار کنند، حالا با مشکلات زندگی در کمپ‌ها دست و پنجه نرم می کنند.شیوان می‌گوید که سال‌هاست که بستگانش را ندیده است.

بر اساس معلومات دفتر ایزدی‌های اختطاف شده در عراق، ۲۷۶۰ زن و کودک ایزدی تا هنوز ناپدید اند.

فنی سلیمان مادریست که یک فرزندش ناپدید است. او می گوید (ایدا) دختر ۲۵ ساله و شش عضو دیگر خانواده‌اش در سال ۲۰۱۴ در سنجار عراق توسط داعش اختطاف شدند.

خانم سلیمان می گوید: "دختر و پدرم تا هنوز ناپدید اند و هیچ کس به داد ما نرسیده است. از زمانیکه موصل را ترک کردیم، دیگر از آنان خبری نداریم".

ویرانی بجا مانده از جنگ و ناامنی، بازگشت بسیاری از ایزدی‌ها را به خانه های شان دشوار کرده است.

شیوان مشکو، یکی دیگر از بیجا شدگان ایزدی که مدت هشت سال زیر خیمه در کمپ سلیمانیه زندگی کرده است، از شرایط دشوار زندگی در کمپ شکایت دارد.

او گفت: "اینجا امراض شیوع یافته است. بدترین حالت‌ها را تجربه کردیم. خانه ها، دار و ندار و حرمت خود را از دست دادیم".

گروه داعش به تاریخ سوم اگست سال ۲۰۱۴ بر مناطق ایزدی نشین در سنجار، عراق حمله کرده و هزاران ایزدی را قتل و اختطاف کردند.

یک تیم بازرسان سازمان ملل متحد پس از تحقیق در مورد حملۀ داعش بر ایزدی به شواهدی دست یافته است که نشان می دهد کشتار ایزدی‌ها توسط داعش "قتل عام" بوده است.

XS
SM
MD
LG