لینک های دسترسی

Breaking News

آیا گروه داعش در پاکستان نیرومند می گردد؟


تندروان داعش با استفاده از نشر اوراق تبلیغاتی تلاش می کند تا جوانان را به خود جذب کند
تندروان داعش با استفاده از نشر اوراق تبلیغاتی تلاش می کند تا جوانان را به خود جذب کند

پس از یک سلسله حملات در پاکستان که مسوولیت آنرا گروه دولت اسلامی یا داعش بر عهده گرفت، حال برخی از تحلیلگران به این باور اند که اسلام آباد بیش از این نمی تواند از موجودیت آن گروه را در قلمرو پاکستان چشم پوشی کند.

در گذشته اسلام آباد بار ها ادعا کرده که گروه دولت اسلامی قادر به ایجاد جای پا در پاکستان نیست.

مایکل کوگلمن، معاون بخش جنوب آسیا در مرکز پژوهشی ودروویلسن مستقر در شهر واشنگتن دی سی می گوید "پاکستان دیگر حضور گروه داعش را در آن کشور، مانند گذشته رد نمی کند."

آقای کوگلمن و برخی کارشناسان دیگر به این باور اند که حضور داعش در پاکستان هنوز هم نسبتاً اندک است. اما آنان هشدار می دهند که فعالیت تندروان داعش در بسیاری نقاط آن کشور به سرعت در حال گسترش اس، به ویژه ساحاتی که حکومت در انفاذ قانون و نظم با مشکلات مواجه می باشد--مثل ایالت نا امن بلوچستان.

حملات داعش و واکنش اسلام آباد در برابر تندروان

در اوایل ماه جون، مقام های پاکستانی ادعا کردند که در نتیجۀ عملیات نظامی، یک پایگاه گروه داعش رادر شهر کویتۀ پاکستان از بین برده و ۱۲ "دهشت افگن تندرو"راکشتند.

آن عملیات چندین روز پس از آن در کویته راه اندازی شد که افراد مرتبط با گروه داعش یک زوج چینایی را اختطاف و بعداً به قتل رساندند.

قبل بر آن، در ماه می ۲۰۱۷، در یک حمله انتحاری بر کاروان وسایط یک سیاستمدار برجستۀ آن کشور، کم از کم ۲۵نفر کشته شد که مسوولیت آن را گروه داعش به عهده گرفت.

موثریت عملیات در برابر تندروان

مقامات پاکستانی می گویند که شبه نظامیان بلوچستان و اردوی آن کشور "وظیفۀ خود را در غلبه بر مشکلات امنیتی در آن ایالت، به شایستگی انجام می دهند."

اما تحلیلگران می گویند که با فعال بودن بسیاری گروه ها در منطقه، مبارزه بر ضد گروه های تندرو، کار دشواری است.

سرفراز بوگتی، وزیر داخلۀ ایالت بلوچستان پاکستان، در این اواخر به صدای امریکا گفت "گروه دولت اسلامی تلاش می کند با استفاده از متحدین دهشت افگن مانند لشکر جنگوی، قلمرو خود را ایجاد کند. اما این گروه ها نباید با گروه داعش مغالطه گردد."

اما، مایکل کوگلمن می گوید "فضای موجود در پاکستان، گروه های دهشت افگن را در آن کشور تشویق و تقویت می کند، زیراحضور سایر گروه های دهشت افگن و تسهیلات موجود برای آنان، در کل بیانگر محیط مناسب برای افراطگرایی در پاکستان می باشد."

هفتۀ گذشته دو رهبر مظنون گروه داعش در پاکستان، به شمول رهبر آن گروه در منطقۀ خیبر پشتونخوا، در یک درگیری مسلحانه با نیرو های امنیتی پشاور کشته شدند. پولیس پاکستان می گوید که آن افراد می خواستند حملات را در جریان ایام عید فطر انجام دهند.

در ماه می ۲۰۱۷، قوای امنیتی پاکستانی پنج مظنون عملیاتی گروه داعش را از شهر کراچی بازداشت کردند، جاییکه به گفتۀ مقامات آن کشور، تندروان می خواستند حملاتی را در آن شهر انجام دهند.

علاوه بر آن،مقامات پاکستانی سال گذشته یک گروه از زنان را در شهر کراچی یافتند که برای گروه داعش پول جمع آوری می کردند.

تهدید در حال ظهور

آفتاب سلطان، رئیس دفتر استخبارات پاکستان در ۲۰۱۶ هشدار داد که گروه داعش یک تهدید در حال ظهور در پاکستان است. در آن زمان، وی ادعا کرده بود که صد ها پاکستانی با گروه های مذهبی محلی که فعالیت آنان ممنوع شده است، ارتباط حاصل کرده و به خاطر پیوستن با گروه داعش، پاکستان را به قصد سوریه ترک کرده اند.

پاکستان بار ها به خاطر ناتوانی در مهار فعالیت دهشت افگنی و افراطگرایی در حال رشد در داخل آن کشور، تحت انتقادات شدید و متواتر جامعۀ بین المللی به خصوص ایالات متحده قرار گرفته است.

پاکستان در پاسخ به اظهارات مقامات امریکایی می گوید که حکومت آن کشور در ریشه کن سازی افراطگرایی در آ ن کشور مصمم است و ادعا کرده که فعالیت زیادی را در راستای مبارزه بر ضد تندروی و دهشت افگنی انجام داده است.

در عین حال، مقامات پاکستانی ادعا کرده اند که بسیاری از گروه های دهشت افگن و تندور که حملات را در داخل آن کشور انجام می دهند، در افغانستان پناهگاه دارند، ادعای که از سوی نظامیان افغان نه تنها رد شده، بلکه خنده آور نیز خوانده شده است.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به صدای امریکا گفت که حملات تندروان داعش در افغانستان نشان می دهد که تندرو این گروه در پاکستان پناهگاه دارند و با عبور از مرز، وارد افغانستان می شوند.

در حدود دو سال گذشته، گروه داعش در برخی از مناطق افغانستان به خصوص ولایت ننگرهار حضور فعال داشته و تلاش کرده با انجام حملات انتحاری و درگیری های مسلحانه، حضور خود را در مقایسه با سایر گروه ها به ویژه طالبان افغان و پاکستانی، پر رنگ تر سازد.

XS
SM
MD
LG