لینک های دسترسی

Breaking News

آیا تظاهرات سبب برگشت دوستم به افغانستان شد؟


به دنبال ۱۹ روز تظاهرات هواداران جنبش اسلامی، عبدالرشید دوستم، پس از ۱۴ ماه تبعید، حق برگشت به کشور را یافت.

به گفتهء عنایت الله بابر فرهمند، رئیس دفتر معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، جنرال دوستم نمی خواست حتی برای یک روز از کشور دور باشد. این در حالی است که رهبر مقتدر جنبش اسلامی، برای حدود ۱۴ ماه در ترکیه در تبعید غیررسمی به سر برد.

سال گذشته رسانه ها از تلاش جنرال دوستم برای برگشت به افغانستان گزارش دادند، اما حکومت افغانستان به طیارۀ حامل وی اجازه نشست را نداد.

این هفته اما چی سبب شد که حکومت برای برگشت معاون اول ریاست جمهوری فرش سرخ پهن کرد؟

مخالفین سیاسی رئیس جمهوری محمد اشرف غنی، به ویژه "ائتلاف نجات افغانستان"، از مدتها خواستار برگشت جنرال دوستم به کشور بودند، اما در سه هفتۀ گذشته حامیان این رهبر اوزبیک های افغانستان به جاده ها ریختند و طی تظاهرات گسترده و متواتر، تقاضای برگشت دوستم را نمودند.

قوانین افغانستان، حق تظاهرات و گردهمایی های سیاسی را برای شهروندان تضمین نموده است.

کبیر رنجبر، حقوقدان و آگاه مسایل، اما تظاهرات اعضای جنبش اسلامی را مخالف با قانون می خواند زیرا در جریان آن به مردم و حکومت ضرر وارد شد.

آقای رنجبر به صدای امریکا گفت "متاسفانه ضعف دولت و عملکرد آن باعث می‌شود که این نوع حرکت‌ها در آینده الگو شود برای نهادهای دیگر تا برای رسیدن به خواست‌هایشان به حرکات مخالف قانون دست بزنند. این نوع حرکت ها باعث می‌شود که گروه‌های دیگر که غیر قانونی مسلح هستند تا مطالباتشان را از طریق زورگویی و و اعمال فشار غیر قانونی به دست بیاورند."

فریدون حزین، آگاه مسایل سیاسی، هم می گوید که این نوع تظاهرات فقط برای گروه های مطرح و مقتدر سودمند تمام می شود که از دموکراسی سوء استفاده می کنند.

اگر چه دلایل اصلی تبعید و همچنان برگشت جنرال دوستم هنوز به صورت کامل روشن نشده، اما صدها یا شاید هزاران فردی که به خاطر برگشت جنرال دوستم برای بیشتر از دو هفته مظاهره کردند، احساس موفقیت کنند.

XS
SM
MD
LG