لینک های دسترسی

Breaking News

دوستم: کشورهای آسیای میانه هلیکوپترهای اردوی پیشین افغانستان را به جبههٔ‌ مقاومت بدهند


عبدالرشید دوستم، معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان از کشورهای آسیای میانه خواست تا طیاره‌های نیروهای پیشین افغانستان را که در اختیار دارند، در دسترس نیروهای جبههٔ مقاومت قرار دهند.

در نشست یادبود از چهلمین روز کشته شدن خیرمحمد خیرخواه، یکی قوماندانان جبههٔ مقاومت که در شهر لندن برگزار شده بود،‌دوستم از طریق ویدیو کنفرانس گفت که حد اقل تا ۴۰ هلیکوپتر و طیارهٔ‌های جنگی نیروهای پیشین افغانستان در این کشورها قرار دارد.

بر اساس گزارش‌ها، در اواخر ماه اگست، شماری از پرسونل نظامی افغان همراه با اعضای خانواده‌های شان فقط چند ساعت پیش از سقوط کابل به دست گروه طالبان توسط حدود ۵۰ طیاره و هلیکوپتر به اوزبیکستان و تاجیکستان فرار کردند. این طیاره‌های توسط ایالات متحده به قوای هوایی حکومت پیشین افغانستان اهدا شده بود.

پیش از این، طالبان نیز از این کشورها خواسته بود تا این هلیکوپترهای اردوی پیشین افغانستان را به حکومت آنان تسلیم کنند.

اما جنرال مایکل کوریلا، فرمانده‌ قوماندانی مرکزی قوای ایالات متحده در جریان دیدارش از تاجیکستان گفته بود که این هلیکوپتر‌ها متعلق به طالبان نبوده و امریکا ممکن به تاجیکستان اجازه دهد تا از آن استفاده کند.

مقامات اوزبیکستانی نیز گفته بودند که ده‌ها طیاره و هلیکوپتر قوای هوایی افغانستان که توسط پیلوت‌های قوای هوایی پیشین افغانستان به اوزبیکستان آورده شده اند، ملکیت ایالات متحده بوده و به طالبان داده نخواهد شد.

عبدالرشید دوستم در ضمن از آغاز احتمالی اقدامات علیه حکومت طالبان در ماه حمل خبر داده و حتا از جنگجویان جبههٔ مقاومت خواست که تا ماه حمل خود را با طالبان مواجه نکنند.

او بدون ارایهٔ معلومات بیشتر افزود که رهبران شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان باید بسیج شده و از راه بندر حیرتان باید وارد افغانستان شوند.

عبدالرشید دوستم، ضمناً خواستار ایجاد یک صف واحد در مقابل طالبان شده افزود که "خون اندرابی‌ها‌، پنجشیری‌ها و رهبران ما بر زمین نمی‌ماند" و از طالبان انتقام آنان را خواهند گرفت.

نیروهای زیر امر دوستم به کشتار صدها جنگجوی طالبان در ولایت بلخ به ویژه در جنگ‌های اطراف قلعهٔ جنگی و دشت لیلی متهم اند.

احمد مسعود، رهبر جبههٔ مقاومت، نیز در این نشست به "اتفاقاتی" در فصل آینده اشاره کرد. به نقل از روزنامهٔ گاردین، مسعود گفت: "امیدواراستم که به خیر به توکل پروردگار با همین روحیهٔ منسجم، متحد و یک دست ما شاهد اتفاقاتی خوبی در فصل پیشرو، فصل‌های پیشرو و سال‌های پیشرو باشیم."

اما او نیز در این خصوص معلومات بیشتر ارایه نکرد.

عبدالرشید دوستم گفت که شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان باید هر چه زودتر طرح سیاسی خود را ارایه کرده و در مورد نظام آیندهٔ افغانستان تصمیم بگیرند زیرا به گفتهٔ او "طالبان باقی نخواهند ماند".

دوستم با انتقاد از ایالات متحده گفت که نباید به افغانستان پول بفرستد. او افزود که امریکا همواره از مبارزه با تروریزم صحبت می‌کند، اما "با فرستادن دالر با تروریزم مبارزه نمی‌شود".

اما ایالات متحده همواره تاکید کرده است که پول‌هایی که به افغانستان فرستاده می‌شود طوری تنظیم شده است که طالبان نتوانند از آن بهره ببرند و این کمک‌ها تنها به نیازمندان در افغانستان توزیع می‌شود.

در این نشست، احمد مسعود، عبدالرب رسول سیاف، محمد محقق و یونس قانونی نیز اشتراک کرده بودند.

گروه طالبان بار قبلی در سال ۱۹۹۶ در جریان درگیری های خونین میان تنظیم‌های پیشین جهادی ظهور کرد، اما پس از حدود پنج سال در پی حملهٔ مرگبار ۱۱ سپتمبر بر امریکا، توسط نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده از قدرت کنار رانده شدند، ولی پس از ۲۰ سال جنگ در ماه اگست سال ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان مسلط شدند.

این گروه مانند دورهٔ نخست حکمروایی شان، زنان و دختران را از آموزش و کار محروم کرده و محدودیت‌های فراوانی را بر دیگر عرصه‌های زندگی اجتماعی زنان وضع کرده اند.

پس از گذشت بیش از یک و نیم سال، هیچ کشوری تا اکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG