لینک های دسترسی

Breaking News

وزیری: نیروهای خارجی در فاریاب مستقر می‌شوند


وزارت دفاع افغانستان تأیید کرد که شماری از نیروهای خارجی برای مشوره به نظامیان افغان و پلان‌گذاری عملیات‌ها در میمنه مرکز ولایت فاریاب مستقر خواهند شد.

تورن‌جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، نیروهای خارجی در میمنه، در بخش مشوره و پلان‌گذاری با نیروهای افغان همکاری خواهند کرد.

اما او افزود که این نیروها در میدان نبرد حضور نخواهند یافت.

هرچند جنرال وزیری، از شمار این نیروهای خارجی که قرار است در میمنه مستقر شوند و تاریخ دقیق آن اظهار بی‌خبری کرد؛ اما قول اردوی شاهین گفت که در مرحله اول ۶۰ تن از نیروهای خارجی در مرکز فاریاب جابه‌جا شده اند و سپس تعداد آنها به ۳۰۰ تن خواهد رسید.

جنرال جنت‌گل کروخیل، فرمانده لوای اول پیاده قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت "برای ۶۰ نفر جای جور شده است، اینها آمده اند و سه چهار بار هماهنگی کرده اند، جاها تکمیل شده است، در کنار نیروهای ما همکاری عملیات را هماهنگی کرده اند".

به گفتۀ وی، تهدیدات امنیتی در فاریاب بلند است و در طول سال، جنگ دوامدار در این ولایت وجود دارد.

جنرال کروخیل، تأیید کرد که نیروهای خارجی در راستای کاهش تهدیدات، عملیات‌های نظامی شبانه و عملیات‌های پیاده در کنار نیروهای افغان همکاری خواهند کرد.

هنوز روشن نیست که نیروهای کدام کشور در فاریاب مستقر می‌شوند و مأموریت حمایت قاطع در افغانستان نیز در این مورد چیزی نگفته است.

این نیروها در حالی در فاریاب مستقر می‌شوند که اخیراً نگرانی‌های در مورد حضور تندروان خارجی در شمال افغانستان افزایش یافته است.

پیش از این، رئیس اجرائیه افغانستان، وضعیت امنیتی فاریاب، به ویژه مرکز آن ولایت را نگران‌کننده خوانده و گفته است که نهادهای مسؤول در این راستا باید توجه کنند.

برعلاوۀ حملات گروهی طالبان بر شماری از پوسته‌های امنیتی، اخیراً مرکز این ولایت شاهد برخورد افراد یک عضو ولسی جرگه و یک فرمانده محلی نیز بوده است.

حنیف رضایی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین به صدای امریکا گفت که هر روز در ساحات ناامن ولسوالی‌ خواجه سبزپوش فاریاب و برخی مناطق دیگر عملیات‌های نظامی جریان دارد.

او افزود "تمرکز روی شاهراه و بخش‌های ناامن این ولایت وجود دارد؛ ولی ناامنی هم اکنون در ولسوالی‌های غورماچ تحت فوکس است، هم چنان مسیر میمنه جوزجان که در روزهای نزدیک بازرسی روی آن خواهد شد، چرا که از نگاه امنیتی نگرانی‌هایی وجود دارد".

در حال حاضر، بر اساس آمار وزارت دفاع افغانستان ۱۱ عملیات تعرضی نیروهای امنیتی افغان در ۹ ولایت، به شمول فاریاب و جوزجان جریان دارد.

XS
SM
MD
LG