لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۳۰ شاگرد یک لیسۀ دخترانۀ بامیان مسموم شدند


مقام‌ها می‌گویند که تا کنون ۳۴ تن از شاگردان لیسه شرین هزاره به شفاخانه ولایتی بامیان انتقال شده و این آمار رو به افزایش است
مقام‌ها می‌گویند که تا کنون ۳۴ تن از شاگردان لیسه شرین هزاره به شفاخانه ولایتی بامیان انتقال شده و این آمار رو به افزایش است

مقام‌های محلی بامیان می‌گویند که صبح امروز ۳۴ تن از شاگردان "لیسه شیرین هزاره" در مرکز ولایت بامیان به دلیل مسمومیت و اختلالات صحی به شفاخانه این ولایت منتقل شده اند.

گرچند دلیل مسمومیت این شاگردان هنوز معلوم نیست؛ اما برخی از شاگردان این لیسه که به شفاخانه منتقل شده اند، می‌گویند که آنان از اثر استشمام یک بوی بد دچار اختلالات صحی شدند.

ایوب آروین، رئیس معارف ولایت بامیان با تأیید این خبر به رادیوآشنا_صدای امریکا گفت "تعداد از شاگردان مکتب لیسه شیرین هزاره به دلیل نامعلومی که دچار مشکل شده به شفاخانه ولایتی مرکز ولایت بامیان انتقال یافته و تحت بررسی است که مسمومیت است، اختلالات روانی است و یا مشکل دیگری وجود دارد".

مقام‌ها می‌گویند که تا کنون ۳۴ تن از شاگردان صنوف مختلف مکتب لیسه شرین هزاره به شفاخانه ولایتی بامیان انتقال شده و این آمار رو به افزایش است.

داکتران شفاخانه ولایتی بامیان وضعیت این دانش‌آموزان را خوب می‌خوانند و می‌گویند که در حال حاضر ۳۴ دانش آموز دراین شفاخانه بستر شده اند.

داکترفروغ‌الدین امیری، سرطبیب شفاخانه ولایتی بامیان به رادیوآشنا _ صدای امریکا می‌گوید "صبح امروز ده‌ها دانش‌آموز که دچار تصمم شده بودند در این شفاخانه منتقل شده اند؛ اما وضعیت آنان بهتر است و تحقیقات در این زمینه جریان دارد".

داکتران شفاخانه بامیان با آنکه هنوز دلیل بروز اختلالات صحی در این دانش‌آموزان را تشخیص نکرده اند اما می‌گویند که ممکن این حالت ناشی از استشمام مواد مسموم‌کننده باشد.

ساجده یکی از دانش‌آموزان لیسه شیرین هزاره می‌گوید "ما در صنف نشسته بودیم که یک بوی بد آمد و همگی شاگردان دچار مشکل شدند و ما را به کلینیک انتقال دادند".

درسال‌های اخیر مسمومیت شاگردان مکاتب دخترانه در برخی ولایات کشور رخ داده است؛ اما متخصصین هنوز دلیل این اختلالات صحی و مسمومیت را کشف نکرده اند.

مقام‌های ریاست معارف بامیان می‌گویند دانش‌آموزانی که چند سال قبل در ولسوالی پنجاب این ولایت دچار مسمومیت شده بودند؛ برخی از آنان در مدت طولانی دچار اختلالات روانی صحی بودند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG