لینک های دسترسی

Breaking News

بيش از ٢٠٠ جنگجوی داعش در جوزجان تسلیم شدند - مقام‌های افغان


وزارت دفاع افغانستان گفته است که ۱۵۰ جنگجوی داعش در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان به قوای افغان تسلیم شده اند، اما به گفتۀ والی جوزجان حدود ۲۰۰ جنگجوی این گروه تسلیم شده است.

وزارت دفاع افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است: "...مولوی حبیب‌الرحمان و مفتی نعمت‌الله، معاون رهبر داعشیان ولسوالی درزآب با بیش از ۱۵۰ تن از زیردستانش با سلاح‌های سبک و سنگین تسلیم نیروهای اردوی ملی گردیدند".

اما لطف الله عزیزی، والی جوزجان، به صدای امریکا گفت که ۲۳۰ نفر که ۳۰ تن آنان زنان و کودکان و متباقی جنگجویان گروه داعش اند به سربازان افغان تسلیم شده اند.

مقام‌های محلی در جوزجان گفته اند که این جنگجویان صبح چهار شنبه (یکم اگست) خود را به قوای دولتی افغان تسلیم کرده و به گفتۀ مقام‌ها تسلیم شدگان به شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان منتقل شده اند.

عبدالحفیظ خاشی، آمر امنیت پولیس جوزجان به صدای امریکا گفت که جنگجویان خارجی‌ها هم در ترکیب افراد تسلیم شدۀ داعش شامل است، اما در مورد تابعیت آنان جزئیاتی ارایه نکرد.

مقام‌های محلی در جوزجان ‌به این باوراند که تسلیمی این گروه وابسته به داعش، پنجاه درصد در کاهش تهدیدهای امنیتی اثر خواهد گذاشت.

رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان، به صدای امریکا گفت که انتظار می رود که شمار دیگر از جنگجویان داعش نیز به نیروهای دولتی تسلیم شوند.

غفوری افزود: "آمدن اینها به پروسه صلح از بلخ تا فاریاب که داعش تهدید می‌کرد، موثر واقع می‌شوند و کار جریان دارد که افراد واقعی اینها را شناسایی بکنند، تنها ۱۵۰ نفر نیستند بالا تر از ۳۰۰ نفر هستند".

به باور مقام‌های محلی و امنیتی در جوزجان با پیوستند این گروه وابسته به داعش نگرانی‌ کشورهای هم‌مرز با افغانستان در شمال، را از ناحیه تهدید داعش کاهش خواهد داد.

مفتی نعمت‌الله معاون فرمانده ارشد داعش در شمال حدودا سه سال پیش، با یک گروه ۲۲۰ نفری به نیروهای دولتی به جنرال دوستم پیوست و پس از سفر جنرال دوستم به ترکیه، با گروه داعش یکجا شد.

اخیراْ شماری از زنان در ولسوالی درزآب جوزجان ادعا کرده اند که جنگجویان این فرمانده داعش بر آنان تجاوز جنسی کرده اند.

اما تا اکنون گروه داعش در باره پیوستن افراد شان به نیروهای دولتی و تجاوز آنان بر زنان، واکنش نشان نداده اند.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، یک سخنگوی طالبان در خبرنامه‌ای ادعا کرده است که گلیم داعش در ولسوالی درزآب جوزجان جمع شده است.

سخنگوی طالبان نیز تأیید کرده است که افراد تحت فرماندهی حبیب‌الرحمان، به نظامیان افغان پیوسته اند.

او ادعا کرده است که صدها جنگجوی داعش در نبرد با طالبان از پا در آمده یا زخمی شده اند و همچنان ده‌ها تن دیگر از سوی طالبان اسیر شده اند.

XS
SM
MD
LG