لینک های دسترسی

Breaking News

ده‌ها نفر در انفجارهای ایالت بلوچستان و خیبر پشتونخوا کشته شدند


مقامات پاکستان روز جمعه ۲۹ سپتمبر (هفتم میزان) تایید کردند که در اثر یک رشته حملات به شمول حملهٔ انتحاری و حملهٔ تندروان دست‌کم‌ ۶۲ نفر در آن کشور کشته شده اند.

به گفتهٔ این مقامات بیشتر تلفات در اثر حمله‌ای انتحاری در منطقهٔ مستونگ ایالت بلوچستان صورت گرفته است.

در حملهٔ مستونگ ایالت بلوچستان پاکستان دست کم‌ ۵۳ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. مقامات گفته اند که حملات روز جمعه یکی از مرگبارترین حملات در آن کشور به شمار می‌رود. حمله در منطقهٔ مستونگ ایالت بلوچستان درمراسمی به مناسب میلاد پیامبر اسلام رخ داد.

جان اچکزی، وزیر اطلاعات دولت موقت بلوچستان، آمار کشته شدگان این رویداد را به صدای امریکا تایید کرده و گفته است که این رقم نهایی نیست و ممکن است تعداد قربانیان این رویداد افزایش یابد.

اچکزی کشته شدن یک افسر ارشد پولیس را نیز در این رویداد تایید کرده است.

بر اساس معلومات وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان حکومت موقت پاکستان، این حمله حوالی ساعت ۱۱:۰۰ قبل از ظهر امروز جمعه به وقت محل در نزدیکی مسجد مدینه در ساحه مستونگ به وقوع پیوسته است.

سرفراز احمد بوگتی، وزیر داخلهٔ پاکستان،‌ این حملهٔ مرگبار را محکوم کرد و گفت:‌: "تروریست ها نه ایمان دارند و نه دین."

اچکزی گفت که نهادهای امنیتی و تیم‌های امداد در محل انفجار حضور دارند و وضعیت اضطراری در شفاخانه کویته اعلام شده است.

به گفته او، حکومت موقت بلوچستان برای همدردی با قربانیان این انفجار سه روز عزای عمومی در این ایالت اعلام کرده است.

تا حالا هیچ گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. تحریک طالبان پاکستان که در ماه‌های اخیر مسوولیت مرگبارترین حملات را در پاکستان بر عهده گرفته است، دست داشتن در حمله مستونگ را رد کرده اند.

در اوایل ماه سپتمبر، انفجار یک بم کنار جاده در منطقه مستونگ سبب زخمی شدن ۱۱ نفر از جمله یک رهبر ارشد حزب مذهبی شد. شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت. این حمله یک روز پس از ان صورت گرفت که نیروهای امنیتی پاکستان از کشته شدن فرماندهان عمدهٔ داعش در یک حمله "ضد تروریستی" در آن کشور خبر دادند.

دونالد بلوم، سفیر ایالات متحده در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، حملات روز جمعه در آن کشور را محکوم کرد. این دپلومت ارشد ایالات متحده در یک پیام ایکس خود نگاشته است که امریکا در برابر ''حملات شریر در کنار پاکستان'' خواهد ایستاد.

انفجار در مسجدی در هنگو

در همین حال انفجاری در یک مسجد در منطقه هنگوی ایالت خیبر پشتونخوا امروز جمعه نیز گزارش شده است.

نهادهای امنیتی این منطقه به صدای امریکا گفته اند که در این انفجار پنج نفر کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

به گفتۀ این نهادهای امنیتی، مهاجم انتحاری مواد همراهش را در مقابل دروازه مسجد منفجر کرده و لحظاتی بعد انفجاری در داخل مسجد نیز به وقوع پیوسته است.

منابع گفته اند که پس از انفجار، سقف مسجد نیز بر روی نمازگزاران سقوط کرد و تلاش برای بیرون کردن نمازگزاران از زیر آوار جریان دارد.

بر اساس تخمین‌ها، بیش از ۳۰ نفر در زیر آوارسقف مسجد گیر مانده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG