لینک های دسترسی

Breaking News

جوان افغان جایزۀ معتبر جهانی را گرفت


وحید آرین، یک مهاجر افغان در بریتانیا، در اوایل ماه جولای ۲۰۱۸ جایزۀ بین المللی صلح موسوم به "روتیری" یا Rotary International Peace Awardرا به دست آورد.

این جوان افغان که داکتر طب است، در سن ۱۵ سالگی به لندن مهاجرت کرد و پس از دورۀ تحصیلی بنیاد خیریۀ موسوم به "آرین تلی هال" را ایجاد کرد. فعالیت این بنیاد خیریه که بر کمک های بشردوستانه متمرکز است، در نهایت موجب شد تا آقای آرین برندۀ یکی از جوایز معتبر بین المللی شود.

داکتر وحید آرین در حالی که جایزۀ بین المللی صلح رویتری را دریافت کرد.
داکتر وحید آرین در حالی که جایزۀ بین المللی صلح رویتری را دریافت کرد.

​قبل ازاین، داکتر آرین به دلیل فعالیت‌های بشردوستانه اش در سال ۲۰۱۷ جایزۀ "قهرمان جهانی" را از سوی یونسکو یا سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، نیز به دست آورده بود.

آقای آرین در مصاحبه ای با صدای امریکا گفت که از طریق این بنیاد خیریه و با استفاده از تیلفون های هوشمند توانسته تا برای داکتران مناطق جنگ زده فرصت همکاری و مشورت دهی را فراهم کند، همکاری های که باعث نجات جان صدها بیمار در کشور های جنگ زده مانند افغانستان، سوریه و برخی از کشور های افریقایی شد.​

داکتر آرین در دیدار با یکی از بیماران در شفاخانه ملالی کابل
داکتر آرین در دیدار با یکی از بیماران در شفاخانه ملالی کابل

رویایی طبابت در غربت

آقای آرین در سال ۱۹۸۳ میلادی در شهر کابل به دنیا آمد، ولی به دلیل جنگ و تجاوز شوروی سابق همراه با اعضای خانواده‌اش به یکی از کمپ‌های مهاجرین در پاکستان پناهنده شد.

رویای داکتر شدن و کمک به مردم در همان کمپ غربت و مهاجرت زمانی شکل گرفت که داکتر معالجش به او کتابچه رهنما و استتوسکوپ (گوشی طبی ضربان سنج) را هدیه داد.

این جوان افغان پس از رسیدن به لندن، زندگی پرمشقت را آغاز کرد. در نوجوانی در یکی از فروشگاه مشغول کار شد، اما مشکلات زندگی مانع پیگری رویا های اش نشد. با پشتکار و تلاش‌های پیهم در نهایت توانست در سال ۲۰۱۰ میلادی از پوهنتون کامبرج انگلستان، در رشتۀ طب فارغ شود.

داکتر آرین در مراسم اهدای جایزۀ بین المللی صلح موسوم به "روتیری"
داکتر آرین در مراسم اهدای جایزۀ بین المللی صلح موسوم به "روتیری"

پل رابط میان داکتران کشور های جنگ زده

بنیاد آرین تلی هال که درسال ۲۰۱۴ تاسیس شد بیش از ۱۰۰ داکتر متخصص را در کشورهایی از قبیل افغانستان، سوریه، اوگاندا، افریقای جنوبی و نایجریه به هم متصل نموده است تا از دانش و تجربۀ یکدیگر برای صحت بیماران استفاده کنند.

جایزه بین المللی روتیری یکی از بزرگترین و معتبرترین جوایز صلح است کهتوسط سازمان بین المللی روتیری به فرد یا افراد و گروه هایی اهدا می شود که فعالیت های آنان به ترویج صلح و خدمات بشر دوستانه متمرکز است.

آرین در مورد هدف بنیاد خیریۀ خود می گوید که "بنیاد تیلی هال را تاسیس کردم تا مردم که در سراسر جهان در وضعیت بد قرار دارند، با استفاده از تکنولوژی روز، از خدمات صحی به سطح جهانی سود ببرند. هدف ما، کمک به داکتران محلی است تا برای مریضان شان بهترین مواظبت های ممکن صحی را فراهم کنند."

XS
SM
MD
LG